Visa ett inlägg
Oläst 2009-10-11, 00:11 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Venture Cups rekommendationer om hur Du skriver en affärsplan

Venture Cup har anordnat affärsplanstävlingar i 10 år och har alltså flerårig erfarnehet av att hjälpa människor att skriva spetsade affärsplaner. Denna checklista är framtagen tillsammans med McKinsey & Co som var med och grundade Venture Cup och den har utvecklats från år till år tillsammans med vårt stora nätverk av entreprenörer, företagsutvecklare, riskkapitalister m fl . Generellt sett omfattar en affärsplan 15-20 sidor exlusive bilagor. Den ska vara kommunikativ och en oinsatt läsare ska kunna förstå varför din idé/ tjänst/ produkt är värd att satsa på.

Venture Cup erbjuder även tillsammans med McKinsey & Co en handbok för hur man skriver en affärsplan. Denna kan beställas via www.venturecup.se


Nedan följer Venture Cups rekommendationer om vad som kan ingå i en affärsplan. Detta kan ni se som riktlinjer och texten är alltså inte skrivet i sten.

Nedan följer en beskrivning av de olika delarna som visas i biden ovan. I och med att alla affärsidéer skiljer sig åt kommer du inte att behöva besvara alla frågorna. Vissa kan komma att bli väldigt viktiga för dig, andra inte. Men det kan vara värt att fundera igenom de olika frågorna. Detta bidrar till att du har utvärderat många avgörande faktorer för att förverkliga din idé.

Vi vill också tipsa dig om att du ska ha läsaren i åtanke när du skriver din affärsplan. Affärsplanen ska vara säljande och läsaren ska förstå värdet i din idé/ tjänst/produkt. Det kan vara potentiella långivare, inkubatorer eller samarbetspartners som läser din affärsplan. Det som är viktigast för dem är att förstå varför de ska satsa på dig. Detta visar du bäst genom att kommunicera marknadspotential, kundnytta och att du själv klarar av att driva igenom idén!

Rekommendationer för utformandet av Din affärsplan!

Sammanfattning
- Har du beskrivit de viktigaste delarna i affärsplanen?
- Är sammanfattningen så beskriven med hänseende till potential och unikitet att den lockar till vidare läsning?
- Lyckas sammanfattningen ”sälja in” idén hos läsaren?

Affärsidé
- Har du beskrivit din varas/tjänsts grundidé?
- Har du beskrivit kundnyttan eller det problem din vara/tjänst löser?
- Har du beskrivit vad som är unikt kring din vara/tjänst och hur det skiljer sig från konkurrenterna?
- Har du beskrivit hur företaget kommer att generera intäkter?
- Har du beskrivit status för produktens utvecklingsstadium?

Ledningsgrupp/Projektteam
- Har du beskrivit nyckelmedarbetare, företagsroller och vilka personer som står bakom affärsidén?
- Har du beskrivit en rekryteringsplan, dvs hur skall de erfarenheter och kunskaper som saknas rekryteras till organisationen?

Marknadsplan

Marknads beskrivning
- Har du beskrivit marknadsstorlek samt tillväxtutsikter?
- Har du beskrivit trender och utveckling på din marknad?
- Har du beskrivit marknadshinder och hur du kringgår dem?
- Har du beskrivit konkurrenter?

Marknadsstrategi
- Har du beskrivit och motiverat val av dina kunder och målsegment?
- Har du beskrivit och motiverat ditt val av pris för din vara/tjänst?
(Detta ger tydlig position på marknaden)
- Har du beskrivit företagets distributionskanaler?
- Har du beskrivit företagets marknadsföringsstrategi samt kostnader för eventuell marknadsföring?
- Har du beskrivit hur du kan skydda produkterna samt hur situationen ser ut med konkurrerande patent?

Affärssystem & organisation
- Har du beskrivit företagets affärssystem?
- Har du beskrivit och motiverat vilka aktiviteter som ligger inom företaget och vilka aktiviteter ni köper in?
- Har du beskrivit möjliga samarbetspartners?
- Hur har ni tänkt att bygga upp företaget för framtiden?

Genomförandeplan
- Har du beskrivit vilka nyckelaktiviteter företaget kommer att styras mot?
- Har du gjort en genomförandeplan med kostnads- och tidsaspekt?
- Har du analyserat vilka aktiviteter som är beroende av varandra och vad som utgör ”kritisk linje” i verksamheten?

Lönsamhet & finansiering
- Har du gjort en analys av kostnader? (exempelvis över 3 år)
- Har du gjort en resultatbudget?
- Har du gjort en balansbudget?
- Har du gjort en likviditetsbudget?
- Har du kommenterat dina beräkningar i text?
- Hur stort är företagets kapitalbehov och hur sker finansieringen?
- Vilket är ditt erbjudande till investerare och vilken avkastning kan investeraren räkna med?
- Har du beskrivit ett worst case scenario (sämsta fallet)?

Risker
- − Har du beskrivit vilka risker som hotar ditt företags framgångar?
- − Har du beskrivit hur du hanterar dessa risker och minimerar deras negativa inverkan?

Bilagor
- Bilagor kan innehålla exempelvis: Bilder på produkten, tekniska beskrivningar, modeller, ekonomiska beräkningar och diagram.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-10-11 klockan 00:14
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat