Medlem
|
|
Reg.datum: Oct 2006
|
|
Medlem
Reg.datum: Oct 2006
|
Blir alltid lite förvånad när jag läser om hur svenskar klagar på polisens agerande. Sunt förnuft säger ju att man bör följa polisens uppmaningar. Polisens arbete skall ju i huvudsak skall skötas genom råd, uppmaningar och befallningar. Och i den ordningsföljden.
Förstår även att polisens effektivitet sjunker just genom dylika fall, när polisanmälan görs. Ganska slående är en berättelse av en kriminialog på Helsingfors universitet:
En diskussion mellan två kriminella (A & B):
- A: "Jag har en god och en dålig nyhet."
- B: "Nå, den dåliga?"
- A: "Polisen är oss på spåren."
- B: "Den goda nyheten?"
- A: "Det är den svenska polisen vi har efter oss"
Tycker det säger en hel del. Visst är det på ett sätt bra om polisen är snäll. Men samtidigt är den mera effektiv om polisen är rättfram. I Finland har vi verkligt få värdetransport rån, trots att vi har en ganska stor kontant hantering. Orsaken lär mycket långt ligga i att vi har en polis som är beredd att ta till maktmedel om ovannämda vägar inte fungerar, och det vet kriminella. Man vet att polisen i Finland kan koppla in försvarsmakten vid behov.
Vad vill jag då ha sagt med ovanstående?
Jo, jag tror inte att man skall haka uppsig över småsaker. Naturligtvis bör polisen inte heller syssla med olaga hot, vilket det kan ha varit frågan om. Men samtidigt är det verkligt onödigt att fördröja utredningar. Sker detta oftare antar jag att polisen kommer att få verktyg för att kunna sköta sitt arbete, på kanske ett mindre humant sätt vilket vore beklagligt.
/Sebbe
|