Citat:
Ursprungligen postat av yellowdog101
Fick lite ångest nu att jag inte började med programmering lite tidigare. Funderat lite på om man borde gå på en distansutbildning (webbprogrammering, webmaster, etc) på 2 år eller om man ska fokusera järnet på PHP/MYSQL/Javascript,HTML,CSS, serversystem, nätverk hemma istället.
|
Om du vill bli riktigt duktig så tror jag du behöver både utbildning och jobba hemma.. Då man lär sig själv så är det lätt att få dåliga vanor samt att man missar säkerligen en hel del som man bör känna till som webbutvecklare.
Jag började med att lära mig själv.. tyckte jag var riktigt bra och kunde massor. Sen då jag började på högskolan (tar examen vt10) så fick jag lära mig ännu mer nyttiga saker om utveckling och inte bara just php eller andra språk utan verktyg för programmering.. det är mycket bra saker som jag inte hade en tanke på innan men som jag fick både lära mig och labba med tack vare högskolan. En sak som sas tidigare är databasdesign - det finns massor, massor att lära om det ska vara ett bra system och inte bara "äh, jag slänger ihop nånting med en kolumn för id, en för username, en för email... etc"
Jag tror på en kombinationen.. enbart en högskoleutbildning är inte det absolut bästa och enbart att lära sig själv är inte det absolut bästa. Arbetsmarknaden ställer dessutom krav så om man bara kan php och inget annat omkring så måste man nog ha en väldans tur eller starta egen firma som bara gör php..