Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne
Var hittar man företag som erbjuder 50k+ i lön? Jag kan allt som den där blocketannonsen kräver och mycket mer därtill. Inte har jag någonsin varit i närheten av någon sådan lön. Kommer ihåg en mycket djupgående intervju för ett konsultbolag några år sedan då jag fick berätta om allt från C till Javascript och Ruby. Intervjuaren tyckte att mitt löneanspråk på 28k var alldeles för högt.
|
Det beror givetvis på hur mycket erfarenhet och hur gammal man är och hur man är som person.
Men en nyexad från universitet/högskola ligger på 27 000-28 000 idag i Stockholmsregionen. Är man ca 30 och börjar som konsult (från att ha varit anställd inhouseutvcklare tidigare) så borde man lätt kunna få 35 000 som konsult och utvecklare.
IT-arkitekter har löner från 40 000 upp till runt 75000 för de riktigt bra, men då är man oftast i 40-49-årsåldern.
Man måste vara om-sig-och-kring-sig och h järnkoll på ens eget värde på arbetsmarknaden. sen gäller det att söka sig till de arbetsgivare där en egen kompetens kommer bäst till sin rätt, då har man oxo bäst möjligheter att förhandla upp lönen.