Visa ett inlägg
Oläst 2009-10-08, 13:21 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Bra systematisk genomtänkt aproach. det är ungeför som jag brukar lägga upp en estimering av en marknad.

För att du ska få större tillförlitlighet i dina siffror så borde du häma statistik från dels SCB.se, dels från IT och Telecomföretagen skulle jag gissa. det är i alla fall bra källor att örja nysta i.

En annan källa är parguiden.se, där du kan söka fram antalet företag inom en specifik branchkod, inom ett visst geografiskt område m.m.

Du kan där även få lite indirekt info genom att du kan söka på omsättning.

Webbyråer har ESNkod: ESN6201020, det går tyvärr inte att se djupare indelning än så. Finns även koden Internet, Intranet ESN6201010.

Det finns 624 webyråer och 1968 beslutsfattare i gela Sverige, du kan dela in detta på mindre geografiska enheter.

Om vi kikar på Internet och Intranetföretag så är de 259 till antalet och 844 beslutsfattare.

Vad man dock bör tänka på är att många IT-konsultföretag inte är registrerade med rätt branchkod för att det ska gå så här enkelt att hitta en tillförlitlig statstik, vad jag vill ha sagt är att felet i underlaget är betydande, så fler källor är att föredra så man kan få en hyfsad bild av verkligheten.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-10-08 klockan 13:25
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat