| 
				
				 Klarade millennium-buggen 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Reg.datum: Aug 2005 
					
					
					
						Inlägg: 5 166
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
	| 
			
			 Klarade millennium-buggen 
			
			
			
			
				 
				Reg.datum: Aug 2005 
				
				
				
					Inlägg: 5 166
				 
				
				
				
				
				     
			 
	 | 
	
	
	
		
		
		
		 
			
			När du gör kalkyler i ett företag ska du aldrig räkna med momsen över huvud taget. det är bara något man lägger på i slutpriset ut mot kund oavsett om detgäller företag eller privatpersoner som kunder. 
  
Däremot när man kommunicerar med privatpersoner måste man alltid diskutera priset INKL moms, medan man ALLTID diskuterar priset EXKL moms när man pratar med företag. 
  
Det skadar aldrig att var aövertydlig med om man pratar om priset inkl eller exklusive moms när man pratar med en kund. 
  
Prissättning är en svår konst som verkligen kräver eftertanke och kunskap om kunderna och att man känner sin egen kostnadsstruktur. 
  
Det finns i huvudsak tre primära prissättningstrategier: 
  
1) - Värdebaserad prissättning (bäst) 
2) - Konkurentbaserad prissättning (sisådär) 
3) - Kostnadsbaserad prissättning (sämst) 
  
Du behöver räkna på dina fasta kostnader, rörliga kostnader, särkostnader och göra en kalkyl för break even och kritisk försäljning (där du tar reda på vid vilken försäljningsvolym du når dina vinstmål). 
  
Marknadsföringskostnmader är det många som missar.
		 
		
		
		
		
		
		
		
			
				  
				
					
						Senast redigerad av Conny Westh den 2009-10-02 klockan 02:53
					
					
				
			
		
		
	 |