Visa ett inlägg
Oläst 2009-09-27, 18:58 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av dannel77 Visa inlägg
Har en kund som köpte en produkt av oss för 6 månader sedan, den kostar 2.395:- Nu har han tappat en detalj som hör till produkten, ett skyddslock. Vi har under flera månader försökt få fram denna artikel till honom då den inte säljs separat, dels via vår grossist men också genom vår grossist direkt från tillverkaren, dock utan resultat. Delen är att jämföra med någon detalj på en apparat som inte säljs separat utan endast finns att tillgå på en ny produkt. Har förklarat detta för honom. Han hävdar nu att vår oförmåga att få fram denna del till honom gör produkten värdelös (vilket inte är sant, dock blir den sämre skyddad från väta, osv.) och att vi som företag har en skyldighet att upplysa alla våra kunder om att sådana här reservdelar inte finns att tillgå ifall man slarvar bort dom, och eftersom vi inte konkret och direkt upplyser om detta på vår hemsida så har han skälig grund för att häva köpet. Vi har dock en mycket välskriven sida om vilka köpvillkor som gäller och vi hänvisar också direkt till distansavtalslagen och konsumentköplagens bestämmelser.

Vad säger ni om detta?
Det är 6 månader sedan, då gäller mig veterligen inga ångerrätter över huvud taget, och det kan absolut inte bli frågan om hävning av köp.

Det är ju dessutom inte heller en garantifråga.

Men problemet är enkelt att lösa, ni erbjuder honom att köpa "reservdelen" separat för priset 2.395:- och sen kan ni själva köpa en helt ny produkt från er leverantör och plocka av detaljen så att säga.....

Kunden kommer troligen att tacka nej, men ni har fullgjort kundens önskemål....

De tviktiga är att ni kan lösa kundens problem, ingen har sagt att det ska vara gratis dock.... Bjud kunden på monteringskostnaden som kompensation..... och ta för bövelen betalt i förskott....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat