Visa ett inlägg
Oläst 2009-09-27, 00:10 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT Visa inlägg
25 Punkters checklista av en sajts användarvänlighet.

TILLGÄNGLIGHET

1. Sidans laddtid är inom rimliga gränser (0-3 sek.)
2. Bra kontrast mellan text och bakgrunder.
3. Teckenstorlek/mellanrum gör texter lättlästa.
4. Flash och andra 'add-ons' används sparsamt.
5. Bilder har lämpliga ALT-taggar.
6. Webbplatsen har anpassde 404's

IDENTITET

1. Sidans logo är tydligt placerad i övre vänstra hörnet.
2. Tagline som förklarar sajtens syfte.
3. Startsidan kan lätt överskådas inom 5 sekunder.
4. Tydlig länk till företagsinformation.
5. Tydlig länk till kontaktinformation.

NAVIGEREING

1. Huvudnavigation är lätt att identifiera.
2. Navigering tydlig och koncis.
3. Rimligt antal knappar / länkar.
4. Loggan länkar till startsidan.
5. Konsekventa länkar som är lätt att identifiera.
6. Sidans sökfunktion är lätt att hitta.

INNEHÅLL

1. Rubriker är tydliga och beskrivande.
2. Viktigt innehåll skall återfinnas över 'fold'.
3. Stilar och färger är förenliga.
4. Fetstil etc. används sparsamt.
5. Annonser är diskreta.
6. Huvudinnehållet är koncist och förklarande.
7. Användarvänliga URL'er
8. Alla sidornas titlar <title> är förklarande.

Fylls gärna på med fler i varje grupp.

Notera att detta är en lista på användarvänlighet, inte SEO. Följer man denna listan så får man det mesta av sin on-page SEO på köpet.
Mycket bra början på en checklista för bättre webbplatser, jag har dock en liten invändning och det är rubriken "INNEHÅLL" som jag inte tycker beskriver innehåll utan borde heta "FORMATERING" elelr "LAYOUT". Vad jag menar med begreppet "INNEHÅLL" är om själva texterna, bilderna och länkarnas relevans för målgruppen och den vision man har för webbplatsen.

Egentligen är väl detta att bryta ut punkt 6 under din rubrik "INNEHÅLL" och kalla den "INNEHÅLL" med nedanstående innehåll:

INNEHÅLL:

MÅLGRUPP
Man måste även som "webbplatsägare" ha en klart och tydligt definierad målgrupp som exempelvis; "Användare av symaskiner av märket Singer" eller liknande.

ÄNDAMÅL
Är det en webbplats för användare av symaskiner så ska allt innehåll handla om det som är intressant "innehållsmässigt" för just symaskiner och hur de används samt tillbehör, utbyggnadsmöjligheter m.m.

MÅL
Därefter bör man ha en tydlig måldefinition för vad man vill att webbplatsen uppnå för konkreta mål hos målgruppen, exempelvis vara en webbplats där "målgruppen kan hitta nya modeller" eller "målgruppen kan hitta information hur man reparerar en symaskin av märket Singer" elelr liknande.

VISION
En långsiktig vision ska vara något som är ambitiöst så till den grad att det är nästan omöjligt att uppnå, så snart det blir nåbart så är det ett mål och då måste man hitta en ambitösare vision.

Ett klassiskt exempel man brukar använda för att illustrera vad en vision är när den forne presidenten i USA John Fitzgerald Kennedy uttalade i ett av sina första tal till amerikanska folket; - "Vi ska erövra rymden", när han skulle konkretisera detta i ett mål blev det; - "Vi ska ha en ha en man på månen innan årtiondets slut och vi ska få tillbaks honom levande" (fritt citerat ur minnet).

LEVERERA ETT BESTÅENDE VÄRDE TILL BESÖKAREN
Skala bort allt tekniskt mumbo-jumbo och fokusera stenhårt på att levrera ett värde till besökaren/användaren av din webbplats, har du gjort ett bra jobb så kommer användaren tillbaks frivilligt och av helt egen kraft utan att du behöver vare sig locka dem med dyrbara gåvor eller tvinga dem med våld. Dessutom ska du uppnå effekten att de nöjda besökarna tipsar sina kompisar om din webbplats, då har du en snöbollseffekt som inte kostar dig ett öre i marknadsföringskostnad. Det var så både Google, Facebook och Skype nådde större delen av sina framgångar, på extremt kort tid.

SKAPA FÖRTROENDE
Det viktiga är inte heller att vara snabb med att leverera skräp utan det är viktigt att skapa ett förtroende för din webbplats hos besökaren.


Det är vad jag kallar innehåll...

Lyssna inte på vad jag skriver utan förstå vad jag menar....

Tack för ordet.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-09-27 klockan 00:57
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat