Citat:
Ursprungligen postat av forngren
När jag räknar tidsåtgång så räknar jag på hur lång tid jag tror att det skulle ta om det mesta går som det ska. Det gör det aldrig. Extra småfixar som tillkommer, kunder som skickar filer i konstiga format, diverse möten osv. Så efter att jag har gjort en tidsestimering uppskattar jag hur mycket strul det blir med det aktuella projektet/kunden. Dvs om det tillkommer 5h extra arbete på ett projekt som jag räknar med ska ta 10h så är strulfaktorn 1,5.
Det är egentligen samma sak som att tänka att projektet kommer att 10-15h, och fakturera för 15h, men jag tycker att det är lättare att räkna med strulfaktor. Fastpris ska alltid lämnas med en marginal med fördel till dig. Hur stor marginalen ska vara låter jag vara osagt.
Oftast lämnar jag en offert för både fastpris och en tidsestimering ihop med timpris så får kunden välja.
|
Citat:
Ursprungligen postat av qson
Nej inte jobba svart ! Tror han menar att du aldrig skall räkna med moms när du sätter ditt timpris. Moms är alltid något som tillkommer på priset.
Om man jobbar mot ett företag är det alltid utan moms som gäller (även om de betalar och sedan får tillbaka). Privatpersoner måste betala moms, men när du räknar måste du tänka utan moms, och lägga på momsen i efterhand. (Kunden betalar alltid pris + moms, oavsett priv eller företag, men du skall alltid tänka utan moms för dig själv...)
|
Nej bra, svart är inte min grej. Så ni föreslår alltså att jag tar timpriset * uppskattade timmarna som i detta fall blev 12'000 (300*40)och köra på exkl moms. Jag får ta upp prisförslaget med uppdragsgivaren imorgon då jag sa att jag skulle återkomma med pris på hemsidan då.
Om man går tillbaka till ursprungsinlägget då jag anser att jag lagt ut ett för lågt pris tidigare. Tycker ni själva att 12'000 exkl moms är rimligt att ta som frilansare på en vanlig portfolio-sajt genom en webbyrå? Jag vet inte vad han sålde sidan till kunden för, men låt oss säga att han säljer för 15'000 - 18'000. Att han får 3000-5000 i provision för sälj-delen och jag får resterande för hela produktionen av sajten låter alltså OK?