Citat:
Ursprungligen postat av forngren
Hej,
Jag sitter i ungefär samma sits. Det jag brukar göra när kund kräver fastpris är att ta mitt timpris * antalet timmar jag tror att det ska ta * en strulfaktor på mellan 1,5 och 3.
Enligt erfarenhet så brukar jag lägga strulfaktorn på *2 för den här typen av projekt, då brukar det bli någon timma "över".
I övrigt så har jag alldeles för mycket erfarenhet av att jobba ihjäl mig till underpris, men det är svårt att låta bli. För att motverka det så höjer jag mitt timpris lite för varje nytt projekt, och snart är jag uppe på en timlön som är helt okej.
|
Okej. Av vad jag förstått från de flesta frilansare så ligger timlönen på mellan 300-900kr om man arbetar vitt vilket jag självklart gör. Jag räknade med att det skulle ta ca 1 vecka (40h) och det blir alltså 300*40=12000kr för hemsidan.
Jag vet inte vad uppdragsgivaren (webbyrån) tar för sidan, men om han tar 15'000-18'000. Är det rimligt att jag tar 12'000 då? Han får då alltså 3000-5000 för att bara sälja in sidan. Det är rätt bra provision (33%). Jag menar då 12'000 inkl moms.
Vad kör du i timlön? Vad menar du med strulfaktor? Menar du att om du var i mina skor så skulle du ta 12'000 * 1,5 = 18'000? Känns väl lite väl kraftigt?
Tack på förhand
M