Medlem
|
|
Reg.datum: Aug 2009
|
|
Medlem
Reg.datum: Aug 2009
|
Fast pris för hemsida, hur mycket?
Hejsan! Är en nykomling här på WN och hoppas få lite hjälp med några frågor jag har som webbutvecklare. Jag har precis gått från att driva ett litet webbföretag till att arbeta heltid som webbutvecklare på en annan byrå. På sidan om får jag flera frilansarerbjudanden och jag skulle behöva lite råd om vad ni på WN har för åsikter om det.
Tidigare vet jag att jag tagit för lite betalt för mina hemsidor. Började med 7900kr/hemsida exkl moms till småföretag. Har hört flera gånger att det är ett av de vanligaste misstagen, att ta för lite så vad tycker ni är lämpligt?
Mitt senaste uppdrag som frilansare är att skapa en personlig portfolio-sajt. Uppdraget har jag fått från en webbyrå som behöver extrahjälp. Mitt jobb är att skapa allting, jag får uppdraget från kunden och skall komma på idén, skapa design, programmera den i XHTML/CSS och sedan integrera CMS'n. De behöver även två extrafunktioner som inte finns med i CMS'n från start. (Dynamisk MP3-spelare med egen spellista, registreringsfunktion).
Vad tycker ni är lämpligt att ta för detta arbete? Jag sökte på forumet innan men hittade inget ordentligt svar. Detta är ju en rätt vanlig typ av sajt och att få några ordentliga riktlinjer för priser så hade det varit bättre. Det skall vara ett fast pris för projektet och inte timlön.
Utöver frågan om priset så undrar jag vad ni har för erfarenheter av att frilansa på sidan om en heltidstjänst. Har det fungerat bra? Har ni arbetat ihjäl er? Berätta er story.
Med vänliga hälsningar
M
|