Hej, jag är ny här.
|
|
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 1
|
|
Hej, jag är ny här.
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 1
|
Jag startade upp min e-butik nyligen och karriären började med att råka ut för ett antal 'kunder' i den där kortnummer-branschen. Från början anade jag intet och en beställning blev levererad efter alla konstens regler. Sedan kom ett brev från banken med förfrågan om den transaktionen och jag sände in mina verifikationer. Och efter det blir man mer vaksam. Som handlare är man skyddad om man är ansluten till en 3D-Secure-skyddad korttjänst och följer reglerna för de tjänster man använder.
Det är den part med sämst säkerhetsnivå i kedjan mellan banker som åker på att få betala i ett bedrägerifall.
Det tycks allra oftast handla om utländska kortnummer i dessa sammanhang där de berörda korten kanske inte har chip eller mer avancerade system än exp date och kortnummer.
Och när kortutgivare väljer att ha sådana kort med låg säkerhet aktiva där ute hos sina kunder så tar de en risk. Om en skurk kommit över kortuppgifter, försöker handla hos en 3D-secure-ansluten handlare och det dåligt säkrade kortet går igenom betaltjänsten, så är det kortutgivande bank som i regel åker på att betala om inte kortinnehavare förstås agerat oaktsamt.
Viktigt att förstå att den i första anblick skyddade E-handlaren har ett ansvar att efter bästa förmåga (och banken kommer vara domare angående förmågan) göra rimligetsbedömningar om beställningar skall accepteras,summerat från olika faktorer. Detta även om korttjänsten tekniskt sett godkänt betalningen. T ex, gör köparen många omförsök som misslyckas?, kanske med olika kort? Sker köpen nattetid? (verkar vanligt). Uppger köpare en address där du inte kan finna en person med det namnet om du använder en vanlig publika sök-tjänst ? Fel personnummer? Mobilnummer där ingen svarar och oidentifierbar innehavare ?
En handlare kan inte vara detektiv och på pass hela tiden om stort antal varor säljs per dag.
Men ser banken att ett i deras tycke stor proportion av problemärenden samlas kring vissa handlare så agerar de för att försöka åtgärda problemet. De har fullständig insyn i dina kort-transationer vid behov och märker om något ser onormalt ut. En åtgärd jag själv vidtagit i shopen är att korttjänsten i mitt fall bara accepterar kort utgivna i Norden. Detta eftersom de ärenden där försök gjorts att betala med andras kort i min e-butik har handlat om utländska kort. Genom att välja att försöka stå utanför de här betalflödena tror jag mig få mindre problem i min handelsverksamhet.
|