Visa ett inlägg
Oläst 2009-09-22, 13:32 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Visa inlägg
Du kan företagande utan och innan men är lite enkelspårig när det gäller domännamn, Conny. Som Internet Sweden påpekar så smyger du in värderingar och åsikter i din argumentation vilket blir högst förvirrande för frågeställaren i det här fallet. Du försöker värdera ett domännamn endast som företagsnamn vilket är olyckligt. Det finns flera olika typer av domännamn som passar bra i olika sammanhang och det missar du helt och hållet eller vill helt enkelt inte ta upp. Riktigt bra generella domännamn ÄR onekligen värda en hel del oavsett vad du tycker om det.

Ska man köpa en domän till Åkes Akvarium AB så är kanske inte en generell domän av särskilt stort intresse men ska man däremot lansera en specifik tjänst så hjälper det en hel del med ett bra namn. Branding är också en väg att gå men då måste man ändå investera stort i marknadsföringen. Det är helt enkelt två olika alternativ man får väga mot varandra i det fallet.
Se där, första gången någon ens bemödar sig med att komma med försök till argument. Bra så tartareandesire det är det jag vill resonera kring.

Jag försöker dock inte smyga in mina personliga åsikter utan det är helt enkelt så att ingen har lyckats förklara för mig, på ett enkelt sätt, vilka mervärden domänhandel har för kunden. Då menar jag givetvis andra kunder än Domänhandlare och domänsamlare eftersom för dem är det ju givetvis helt uppenbart vilket värde det tillför,nämligen vinst respektive samlarvärdet.

- Domännamn som företagsnamn (firma)
- Produktnamn
- Varumärken
- Ortnamn
- Fantasinamn
- Roliga namn
- Generella ord
.
.
.

Dessa varianter kan registreras direkt hos godtyckligt webbhotell, eller oficiell registrar.

Frågan är på vilket sätt domänsamlare TILLFÖR ett extra värde till en kund om de inte har byggt uupp ett renommé för domänen genom exempelvis annonsering elelr vad det nu kan vara.

Jag ifrågasätter inte att det är smart att välja generella ord som spel.se för den som vill bygga upp en webbplats som handlar om spel av olika sort.

Jag har aldrig ifrågasatt att det finns en inbyggd fördel i att använda vissa naturliga ord för att göra det enkelt för en besökare att hitta fram till en webbplats, det är ju helt uppenbart. Men det är ju ett inbyggt "värde" i "produkten" från början, det är inget värde som en domänsamlare eller domänhandlare tillför. Min fråga gäller vad domänhandlaren tillför?

Fråga 1) Min fråga gäller vilket mervärde någon tillför kunden, som registrerar denna domän, utan att ha för avsikt att själv bygga upp en verksamhet, utan enbart registrerar den, med avsikten att sälja den vidare med ett då betydligt högre pris?

Fråga 2) Varför skulle då inte den intressent som har för avsikt att bygga upp en verksamhet kring denna domän lämpligast registrera den själv genom sitt webbhotell eller registrar?

Som du ser så ställer jag frågor men får inga vettiga svar, bara personliga påhopp om att jag bedriver någon typ av kampanj!!!! Jag ser gärna fram emot sakliga svar på frågorna i stället.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-09-22 klockan 13:38
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat