Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
@ConnyWesth - När ska du sluta att förvirra läsare med ditt struntprat?
I varje inlägg du gör numera i "domänfrågor" så lägger du in dina egna värderingar och osanna förutsättningar som exempelvis att ett domännamn behöver vara detsamma som ett företagsnamn eller vice versa.
Förstår du inte att du LURAR läsare till oförstånd om de tror på dina påhittade sanningar som egentligen handlar om hur "det borde vara enligt, ConnyWesth"?
|
Du får gärna precisera på vilket sätt jag skulle lura någon och vad jag lurar dem till. Jag har ingen som helst vinning av att framföra mina åsikter och erfarenheter. Huruvida jag är "ignorant" (dvs totalt okunnig) om saker och ting får väl mina argument och läsaren avgöra själv, jag hävdar inte att jag är "expert" elelr ens "kunnig" jag resonerar och framför sakliga argument. Varje argument finns dokumenterat här på WN och kan granskas av var och en som läser detta, sen får var och en göra en egen bedömning hur de vill använda dessa argument i sin vwerksamhet elelr inte.
Upptäcks rena sakfel så är jag tacksam om det påpekas och gärna referenser till källor som styrker fakta.
Jag handlar inte med domäner och har därför inget som helst ekonomiskt intresse i detta.
Vad jag förstått var du tidigare en aktiv domänsamlare. Du arbetar nu för IIS och har därmed indirekt ett egenintresse av att IIS kan sälja så många domäner som möjligt. Jag påstår inte att det är fel. Men det är lättare att förstå din inställning till handel med domäner när man har det i åtanke.
Jag försöker undvika personliga påhopp, då alla har olika inställning till saker och ting. Jag har framfört synpunkten att man som företagare bör tänka på vilka värden man skapar för kunden, för att skapa långsiktiga och ömsesidigt lönsamma affärer (då pratar vi mestadels B2B-affärer).
Det är tydligt att domänsamlare och andra som handlar med domäner upplever det som provocerande att jag över huvud taget tar upp frågan om att tänka på vilka värden man skapar för kunden. Detta är dock frågor som berör alla företag och företagare, jag ställer samma frågor till alla som driver företag; Vad kan du bidra med för värde till kunden? Domänhandel är inget undantag.
Som mångårig datakonsult så konfronteras jag med detta dilemma inför och under varje uppdrag, jag måste motivera för kunden vad jag bidrar med för värden och varför de ska anlita mig över huvud taget. Därför har jag full förståelse för att kunden verkligen vill ha ett mervärde när de gör en affär. Ibland lyckas jag och ibland misslyckas jag med att motivera mitt mervärde.
Ingen domänhandlare/domänsamlare har gjort några som helst seriösa försök att förklara vilket mervärde man skapar i sin affärsmodell. Jag är villig att lyssna till de sakliga argument som framförs. Låt se vad dessa argument är...
Nu råkar det vara så att trådskaparen själv har ett bolag som heter BLEK och av hans inlägg i denna tråd förstod jag att han önskade skaffa domänen blek.se för att han ville ha samma domännamn som sitt bolagsnamn. Det var inte jag som hittade på det. Jag har heller ALDRIG sagt att det måste vara på det sättet, det kan dock vara praktiskt i många fall att man som företagare även har sitt företags firma som domän, men som sagt inga krav, och det är givetvis min personliga åsikt (jag hoppas man får framföra sina åsikter här på WN).
Jag har uppfattat det som trådskaparen har ett litet företag (soloföretagare) så finns möjligheten att se till alternativa kostnader:
Alt 1) Behålla nuvarande firmanamn BLEK (kostnad 0 SEK) och köpa blek.se (kostnad 1500 SEK) + några timmars jobb med förhandling med domäninnehavaren, omregistrering m.m. Totalkostnad: 1500 SEK.
Alt 2) Byta firma till något annat helt unikt (kostnad 800-1100 SEK), registrera samam domännamn (kostnad 99-200 SEK), några timmars jobb med att hitta på ny firma och kolla på bolagsverkets sida att den är unik, samt kolla att domänen är ledig. Så snart bolagsnamnet är godkänt så kan han då regga domänen genom sitt webbhotell (vet ej vilket). Fördelen att han slipepr strulet med att förhandla med nuvarande domäninnehavare. Totalkostnad 899-1300 SEK.
Alt 3) Att behålla nuvarande firma BLEK (kostnad 0 SEK) och registrera en helt ny domän (kostnad 99-200 SEK) + några timmars jobb med att hitta på en ny domän och registrera den genom sitt webbhotell. Nackdelen att han då kommer ha olika firma och domännamn vilket inte stämer med trådskaparens krav i just den här frågan. Totalkostnad 99-200 SEK.