Conny sammanfattar mycket bra.
Det jag kan lägga till är några saker till:
- Undvik alltid riskkapital så länge det är möjligt, kan du klara dig att komma fram till en fas där pengar rullar in på egna medel så kan du tjäna 10-faldigt på det. Vem vet, du kanske får in så mycket pengar själv att du inte kommer behöva riskkapital senare. Att vända dig till en riskkapitalist när du är i nöd är den värsta förhandlingssituationen du har.
- Du måste räkna med att ta stora risker för att lyckats, en sådan är just att pröva idén och kanske finslipa den så att när du väl söker kapital så är den kapabel att skala stort.
- Det går att få andra lättförtjänta pengar i mindre omfattning som lite brödkapital till idén genom att ringa runt till företag och sälja sponsring osv som inte kräver någon ägardel i er tjänst/produkt
- Sedan måste du köra stenhårt eller ha någon i ditt team som pushar allt framåt hela tiden. Som ett exempel, sitter man och läser Dagens Nyheter på morgonen i en timme som en början på din arbetsdag tycker jag man har fel inställning (om förstås inte det är en del av affärsidén). Man måste ta varje minut man har över och planera och utföra allt i den linje man ska utveckla tjänsten/produkten - helt enkelt vara målmedveten och driftig.
Mitt nästa inlägg på min blogg
http://hogberg.net/ så gör jag en liten djupdykning i finansieringsfrågan i ett garageföretag, ska försöka göra det klart i dagarna. Du kan säkert hämta lite tips och inspiration från den.