Visa ett inlägg
Oläst 2009-09-19, 10:47 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-David Visa inlägg
Hej,

Jag driver enskild firma, med uppdrag på sporadisk basis, och har tidigare utvecklat ett tidsboknings- och journalsystem åt ett AB-företag, som i sin tur sålde det till en kund. För detta projekt kom vi överens att jag skulle fakturera en engångssumma enligt från mig uppskattad tidsåtgång.

I slutändan blev det längre tid än beräknat, men det är okej, för vår gemensamma inställning var att vi tillsammans skulle sälja in systemet till fler och fler kunder när vi fått en referens från den första.

Nu har det gått ett bra tag, men äntligen har det trillat in en andra kund till systemet. Vi bestämde att vi kör en användarlicensbaserad betalningsmodell där dom fakturerar månadsvis.

Nu är det så att jag och företaget ännu inte har diskuterat fördelning av pengarna som kommer rulla in varje månad. Jag har givetvis lagt ner mest tid på detta initialt, och det kommer ta ett bra tag för företaget att "komma upp i lika många timmar" ur marknadsförings- och administrationssynpunkt, och hittills har de inte lagt mycket tid på att marknadsföra systemet. Vid varje ny kund kommer jag få anpassa systemet lite grann och sätta upp grejerna, men för nya funktioner kommer jag debitera per timme som vanligt. Givetvis är det inte jag som tar några risker ifall det skulle hända något gentemot kund, utan det blir företaget.

Nu undrar jag, vad tycker ni vore en vettig fördelning av dessa månatliga pengar, givet beskrivningen ovan?

Eller bör jag från min sida fakturera det enligt en engångskostnad (detta kan man ju iofs räkna på och se vilket som blir mest lönsamt för mig i längden)?

Låt oss ta det lite systematiskt:

Fördelning av framtida intäkter bör vara en funktion av vem som tar den ekonomiska risken.

Vi har en betydande marknadsförings-/försäljningskostnad som kan vara ca 20-40% av försäljningen.

Vi har kundsupport och vi har utvecklingskostnad och installation per kund.

Låt oss göra en sammanställning:

Marknadsföring: 20%
Försäljning/ordermottagning/kontrakt med slutkund: 10%
Driftsupport av systemet på servern: 10%
Användarsupport: 20%
Utveckling/kodning: 20%
Arkitektur: 10%
Kravspec: 5%
Koncept/idé: 5%
------------------
Summa: 100%

Ni kan ju dessutom kanske dela på vissa av dessa som kravspec som ni kanske jobbat med båda två, men detta ger dig nog en hyfsad bild att jobba vidare med.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat