Visa ett inlägg
Oläst 2009-09-18, 01:49 #22
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Vad spelar det egentligen för roll?
Tja...det är vad tråden handlar om?

Citat:
Jag tror faktiskt att det finns någon paragraf i konsumentlagen som säger att du får inte bli påtvingad en produkt du inte behöver. Exemeplvis bör/ska inte en digital-tv operatör påtvinga dig en box för att få täckna ett abonnemang
Så...du kan överlåta ditt digitalabonnemang till någon som inte är kund hos samma digitaltv operatör? Jämförelsen haltar lite, men jag förstår hur du menar Om jag som inte är kund hos Surftown vill köpa din domän och du är kund hos Surftown så ska jag inte behöva bli kund hos Surftown för att det ska gå att genomföra...förstod jag dig korrekt?

Tekniskt sett så behöver jag faktiskt inte det heller...det finns ingen anledning till varför jag MÅSTE genomföra överlåtelsen hos Surftown...vilken registrar som helst kan gör det bytet, men frågan är...vilket webbhotell låter dig göra ett sådant byte om du inte är kund hos dom?

Om vi sedan tänker på hur domäner registreras så är jag ganska säker på att oavsett vart du beställer en domän så måste du bli kund eller registrera dig inna köpet genomförs...eller hur? Varför måste man det tro? Kan det vara för att man ska ha någon liten koll på vem som äger en domän?

Om jag nu äger en domän och så kontaktar jag mitt webhotell som olikt Surftown, Binero, Loopia med flera inte begär att den som man överlåter domänen till ska bli kund och begär att domänen ska överlåtas till Olle X...Personen är fiktiv och jag hävdar att han bor i usbekistan och så ger jag lite information som jag hittat på nätet om usbekistan och betalar med mitt eget kreditkort.

Nu flyttar jag domänen till valfritt webbhotell och slänger upp phishingsidor och annat spännande så att webbhotellet får arga brev. Kontot släcks ner och jag flyttar helt enkelt domänen till ett nytt webbhotell...för eller senare kommer någon att vilja ha information om vem som äger domänen och eftersom Olle X inte finns....vart går man då? ...Ajdå. Vem åker på en liten snyting från .se måntro...Olle X?

Självfallet kan man fejka också om man kräver att parterna registrerar sig, men webbhotellet har lite mer att stå på när man iallafall har namn, adress, betalningsinformation osv.

Citat:
Jag har tidigare haft konto med domäner hos både Binero och Loopia, men inte har de tvingat mig att vara webbhotellskund. De har tvingat mig att vara kund i den bemärkelsen att jag måste ha ett konto. Men det är allt... Kanske har ändrats nu, orkar inte läsa några avtal...
Sist jag kollade så stämmer det, för jag har domäner hos båda men inget webbhotell. Eftersom iallafall Loopia har en DNS tjänst (visst har väl Binero det också?) så fungerar det att bara beställa domäner, men hur skulle det fungera hos Surftown som inte har det? Min gissning är att deras system helt enkelt inte kan hantera att bara beställa domännamn (kan du verifiera Jonathan?) och att överlåtelser görs manuellt instället för i ett system som hos Loopia och Binero?

Jag ska ärligt rkänna att jag inte alls är insatt i hur domännamn fungerar hos varken Loopia/Binero eller Surftown, så jag kan vara helt ute och cykla här...som vanligt
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat