Citat:
Ursprungligen postat av emilv
Jag har inte sett någon uppenbar koppling mellan färdiga CMS och dessa FTP-hack. Det är lika ofta hemmasnickrad kod som drabbas, eller sajter helt utan PHP (enbart HTML).
|
Då har ni antingen ovanligt få eller ovanligt många tillbud, jag hoppas på det förra

Småhackers kan norpa ett FTP konto och busa runt lite, men den stora massan med hackade webbplatser sker med bottar direkt fokuserade på kända säkerhetshål.
Jag skrev en post om Joomla moduler som hade säkerhetsbrister och jag tror jag har haft 5-10.000 försök från bottar dom senaste två åren riktade just mot den posten
Skript som tillåter uppladdningar och där det krävs CHMOD 777 för att skriptet ska fungera är rena julafton för dom här bottarna vilket är en bra anledning till varför kunder aldrig ska behöva ge högre rättigheter än 755 på kataloger och 644 på filer.
Att få en iframe injicerad i en sida är ett typiskt angrepp mot bland annat PHPBB och gamla IPB forum som jag vet om, annars brukar det vara vanligare med en defacial när man byter ut förstasidan till exempel om man får tillgång till en kunds FTP uppgifter eller att man lägger in skript gömda i användarens kataloger som sedan används för phishing, spam eller att vidare infektera servern.