Visa ett inlägg
Oläst 2009-09-17, 22:17 #29
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av ecstyle Visa inlägg
Det senaste året är det många som har drabbats och det är tydligen så att hackarna verkar ha kommit åt FTP-uppgifterna. Detta har skett i många olika system.
Jag kan intyga detta. Vi ser det på Levonline också. Typiskt är att någon bot går in och redigerar alla filer som heter något med index och default, men det har även hänt att alla filer som slutar på .php och .html har ändrats. Attackerna sker alltid via FTP med rätt lösenord.

Även om man rensar filerna så brukar botarna komma tillbaka rätt snart. Det brukar dock hjälpa att ändra lösenordet på FTP-kontot, och allra bäst är som redan sagts att köra SCP eller SFTP (som egentligen är samma protokoll). En del FTP-klienter har inbyggt stöd för SFTP/SCP. För Windows rekommenderar vi annars WinSCP.

Citat:
Ursprungligen postat av Mortekai Visa inlägg
Jag gissar att sidan som du har problem med är antingen en Joomla sida eller ett forum? Alternativt något skript som har uppladdningsfunktion av någon form....
Jag har inte sett någon uppenbar koppling mellan färdiga CMS och dessa FTP-hack. Det är lika ofta hemmasnickrad kod som drabbas, eller sajter helt utan PHP (enbart HTML).
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat