Citat:
Ursprungligen postat av najk
Vet inte om du kan skriva noll, förmodligen hänger det på vilken handledare du får på skatteverket. Har hört om folk som lyckats men vet även att folk inte fått sin f-skattsedel om man tänker omsätta mindre än 30k (tror jag) eller ja, där gränsen för hobbyverksamhet går. Då tycker skatteverket att man ska ha en sådan istället.
|
Vinst och omsättning är olika saker, det vet du säkert, vill bara påpeka så att trådskaparen förstår sammanhanget.
Till TS: Att man inte går med vinst första året är inga problem vid registrering, det är väl relativt vanligt och inget konstigt med det. När jag registrerade min firma skrev jag att jag kommer omsätta några hundratusen första året, och göra ett väldigt blygsamt positivt resultat, ca 30 000 kr eller något sådant. Om du inte har någon aning än (vilket är helt normalt) så uppskatta vad du kommer omsätta och nolltaxera dig själv, dvs, lika mycket utgifter som intäkter. Det kan du motivera med att du kommer återinvestera alla pengar i verksamheten för att köpa inventarier och dylikt.
Nu när du ansöker om f-skatt så kommer du kunna ansöka om förlängt räkenskapsår eftersom det redan är september, det ska du definitivt göra. Då har du gått om tid att känna av hur verksamheten går, sedan är det bara att skicka in en ny uppskattning på din omsättning/vinst genom att göra en preliminär självdeklaration; den hittar du här:
http://www.skatteverket.se/download/...418/431438.pdf