Citat:
Ursprungligen postat av Nicklas
ConnyWesth, du har blivit en riktig bakåtsträvare, jag har alltid sett dig som en riktigt kunnig person som har get mervärde här på forumet men ditt negativa korståg mot folk som handlar med domännamn gör att du sjunker rejält i mina ögon.
|
Mitt "korståg" gäller helt enkelt att vara för företagsidéer som fyller den elementära funktionen att tillföra kunden ett konstruktivt mervärde. Jag är stark motståndare till oseriösa affärsidéer och osunda affärsmetoder, domänhandel är en oseriös affärsidé enligt min åsikt.
Ingen här på WN eller annorstädes har någonsin kunnat förklara vilket detta konstruktiva mervärde är som ett-domän-troll tillför KUNDEN.
Det är ju uppenbart att denna domän-handel tillför LEVERANTÖREN (dvs domän-trollet) ett värde, dvs vinst, men som i alla seriösa affärer ska varje "led" i affärssystemet motivera sitt eget värde, genom att tillföra ett värde till KUNDEN, annars är det ett onödigt steg som kan elimineras. Det är inget konstigt med det utan det är helt enkel omtanke om KUNDEN.
En grundprincip i alla affärer är att alla parter i en affärsrelation ska ha ut något positivt av affären. Det man brukar kalla "win-win" situationer. Domänhandel (andrahandsmarknad) är enbart en "win-loose" eftersom KUNDEN inte får något värde utan enbart förlorar värde på detta.
I grunden bygger mitt resonemang helt enkelt på det som jag trodde var fullkomligt självklart för alla företagare, nämligen att utgå från kundens behov och alltid se till att man som leverantör tillför ett mervärde till KUNDEN.
Det här med domänhandel 'är ju ett känsligt ämne här på WN eftersom det alldeles uppenbart är många som här som tjänar pengar på den oseriösa hanteringen av domäner.