Jag tror du har flera viktiga poänger där. Det är relativt lätt att få en underdomän att ranka bra om man redan har en väl ansedd huvuddomän MEN det kräver att Google identifierar underdomänen som en egen, unik sajt. Annars kan resultatet bli lite hur som.
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi
Efter att ha läst på lite kan jag säga så här. Subdomäner tar inte emot någon PR från huvuddomänen. Den räknas som en helt ny domän som börjar på noll. Fördelen med subdomäner är att de skickar vidare full länkkraft till huvuddomänen (och andra domäner) när man länkar från dem. Om inte det jag skriver längre ner börjat gälla
När det kommer till kataloger så verkar det som att de kan ärva en del av huvuddomänens styrka/PR. De ger däremot inte ifrån sig någon länkkraft om man korslänkar mellan dem. T.ex:
domän.se/sajt1 --> Länkar till --> domän.se/sajt2
Författaren till artikeln på den undre länken påpekar också att Google & co börjar värdera subdomäner lägre efter som SEO:are flitigt använder dem för att spamma sökredultaten. De är ju gratisdomäner.
http://www.web-designers-directory.o...eneficial.html
http://www.monetizers.com/folders-vs-subdomains.php
|