Citat:
Ursprungligen postat av wiseguy
Ang. punkt 2 så kan väl den klagande parten vända sig direkt till allmän domstol istället för att använda ATF. Grundregeln där är väl att förlorande part betalar rättegångskostnaden för båda parterna. Case closed, eller har jag missat nåt?
Edit: Ska tillägga att jag personligen vänder mig mot genomförandet av punkt 2, då flera av de tvistlösningarna via ATF man har sett hittills ger en bismak av godtycklighet. Det känns därför inte rättssäkert för fem öre att domäninnehavare skulle kunna "åka på böter" genom ATF.
|
Case is not closed. I småmål, vilket detta skulle vara gissar jag, om det skulle kunna hanteras i domstol, står varje inblandad part sina egna kostnader. Det stora elaka företaget som hoppar på den lille domänägaren får betala sina advokater och rättegångskostnaderna etc och den lille, ja, om han väljer att stå upp emot Goliat, då betalar han för de tjänster han anlitar, om några alls.
I större mål är det lite mer komplicerat, men i princip är huvudtanken där att förloraren betalar. Det är just detta som är så fruktansvärt stötande just när det gäller domäner eftersom det i princip betyder att den som har mest pengar automatiskt får ett övertag, oavsett om det är ett korrekt mål eller inte.