Citat:
Ursprungligen postat av lactoz
Oj. Tack för ett utförligt svar Conny.
Men jag undrar om du inte överskattade mig och min verksamhet en smula nu.
Jag har inte och kommer inte skaffa något kontor eller möbler( jag har ju min lägenhet? ), inte heller tex rådgivare.
För övrigt antar jag att jag gjort alla misstagen du räknat upp. Både medvetet och omedvetet.
|
Nejdå, jag överskattar inte utan jag försöker hjälpa dig att inte göra alla nybörjarmisstagen! (som jag själv gjorde när jag var gröngöling). Som Eric skrev så sabbar du marknaden både för dig själv och alla andra om du håller ett för lågt pris. Din "plikt" (främst gentemot dig själv) som företagare är att tjäna så mycket pengar som möjligt och ha kul medan du gör det..... men det kan du bara göra om du kan leverera ett värde som kunden är beredd att betala för.
Det är normalt att småföretagare som jobbar som konsult startar hemma i lägenheten (så gjorde jag oxo) men när verksamheten växer så måste du kanske skaffa kontor och då måste du redan ha den kostnaden med i din kalkyl, annars har du missat en stor kostnad och helt enkelt uppträtt på marknaden utan marknadsmässiga villkor, du har mao dumpat priset och får själv lida mångdubbelt för det själv.
Ingen människa och allra minst företagare är solitär (ensam och klarar sig själv) utan alla är beroende av andra människors arbete och kunskaper. De som är mest framgångsrika har lärt sig att dra nytta av människor i sin omgivning och för att du ska få nytta av andra människor på lång sikt måste du vara beredd att beta för deras kunskap och tjänster. Att vara företagare innebär inte att du ska göra allt själv utan tvärtom, du ska själv göra det du är bäst på och leja bort resten, då kan du uppnå största möjliga förädlingsvärde i din verksamhet. Det kräver dock att du planerar din verksamhet och verkligen förstår kundens verksamhet och vad du själv är bra på samt du måste känna dina egna begränsningar.
Det optimala är att försöka ta betalat efter det värde du tillför kunden och det ska alltid vara högre än den minsta debitering jag visade i kalkylen i förra inlägget, kan du inte leverera ett vöärde som kunden är beredd att betala så mycket för så ska du helt enkelt avstå affären, för annars kommer varken kunden elelr du själv att bli nöjda. Grundläggande för ALLA framgångsrika affärer är att både du som leverantör och kunden ska vara nöjda med affären. Avstå hellre en affär där du inte är säker på att du kan få en nöjd kund, lita till din magkänsla, med tiden blir du bättre och bättre och kan tra på dig svårare uppdrag och därmed tjäna mer pengar.
Du bör givetvis räkna med alla de kostnader som man normalt har som professionell företagare, för om du är seriös så kommer din verksamhet att växa och du kommer så småningom att jobba heltid och då får du de normala kostnaderna.... då är det viktigt at du redan från början har förstått alla kostnader man normalt har i sin verksamhet.
Lyckas du arbeta med lägre kostnader så är det bara bra, men då ska du själv ha det överskottet, ge inte bort det till kunden genom att hålla ett för lågt pris.
De siffror jag gav dig är helt normala för din typ av verksamhet.
använd gärna en bra mall som exempelvis
http://www.smartplan.se för att skriva din affärsplan, ingen verksamhet bör starta utan att skriva en affärsplan. Det är billigare att misslyckas på papper än att göra det i verkligheten, när du lagt ned flera 100-tusentals kronor och kommer på att det här funkar inte eller att du glömt att räkna med någon kostnad. Gör du en affärsplan så tvingas du tänka igenom din verksamhet i detalj i förväg och hur du ska nå dina kunder, det är bara en nyttig hemläxa att göra.