Visa ett inlägg
Oläst 2009-09-04, 22:31 #1
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Och Conny - nej, man kan inte "se generöst" på en misstänkt rattfyllerist eftersom det är otroligt vanligt att folk inte luktar någon alkohol trots att de har en straffbar mängd alkohol i blodet. Det går inte alls alltid att se på en person om de är påverkade. Särskilt alkoholister är mycket svåra att bedöma.

Dessutom fungerar det inte så att poliser "kontrollblåser" - vad skulle tanken med det vara egentligen? Jag tycker snarare att det bara är dumt att vara bångstyrig när man blir kontrollerad av polisen. Tro mig, det är nog ytterst osannolikt att polisen du råkar ut för har en personlig vinning av att plocka in just dig om du nu inte har gjort något...
Jag har aldrig skrivit att man ske se "generöst" på rattfyllerister! Vem har påstått det?

I det jag skrev framgick det med all önskvärd tydlighet att jag avsåg en person som var helt oskyldig till rattfylleri, eller rattonykterhet!

Det är väl för sjutton bövlar fullkomligt självklart att polisen måste betrakta varje person som fullkomligt oskyldig intill dess att motsatsen är bevisad. Om föraren påstår att han är nykter måste självfallet polisen kolla sina instrument, genom referenser med kända mätvärden, (i detta fall polismannens egen nykterhet).

Det finns exempelvis flera välkända felkällor, som munvatten som innehåller stark alkohol och som rimligen borde ge utslag på en alkomätare för utandningslyft. Likaså chokladpraliner med rom eller konjaksmak, samt som tidigare nämnts spritade händer....

Behöver jag fortsätta....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat