Visa ett inlägg
Oläst 2009-08-27, 12:19 #39
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Citat:
Ursprungligen postat av elitasson Visa inlägg
Jag gillar tanken på att man försöker stämma Tankafett, som länkar till TPB, där man kan ladda ner en lite fil, som länkar till den som egentligen utför brottet.

Hur underbart idiotiskt är inte det?
I Sverige är uppsåtet mycket viktigt i en domstol. För att ta ett exempel även om jag hatar exempel;
Jag berättar för dig att du ska berätta för någon annan som i sin tur ska berätta för den tredje att mörda en person.
Då har jag uppsåt att få en person mördad vilket som alla vet är ett brott, liksom är det ett lagbrott att bryta upphovsrätten oavsett vad du, jag eller resten av världen tycker om det. Den som betalar torpeden för mordet får i stort samma straff som för mord.

Skulle tro att detta med Tankafett.se benämns som likgiltighetsuppsåt där gärningsmannen har insett risken med sitt handlande(en torrentsöksida där syftet är att hjälpa användarna att bryta upphovsrätten), men likväl genomfört handlingen, likgiltig inför effekten, pga. eget intresse.

Därför är det knappast idiotiskt att de som står flera steg bakom en brottshandling och HAR uppsåt kan straffas. Om det håller i en domstol återstår att se, det är därför vi har ett rättsystem och inte bara kastar folk i fängelse direkt.

En ISP till en ISP ska inte kunna straffas om de inte haft uppsått, likaså en sökmotor som använder en annan sökmotors indexering.

Är jag en ISP som ger bandbredd till en privatperson som driver världens största piratnav från hemmet har jag inte haft något uppsåt då jag inte vetat något. Är jag en ISP som ger bandbredd till världens största piratsida så har jag gjort ett medvetet val och min handling hamnar under likgiltligtsuppsåt.

Allt är inte alltid lika självklart som det verkar =)
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat