Citat:
Originally posted by nifer@Nov 29 2007, 09:15
Som jag nämnde tidigare så har Prisjakt helt enkelt valt att berätta om vilka företag som finns på e-handelsmarknaden, vad de säljer och till vilket pris.
Om butikerna skall börja välja vad som skall synas hos oss, skulle vi även kunna plocka bort butiker som valt att inte följa ARN:s rekommendationer samt de som anger köpvillkor som inte följer de konsumenträttsliga lagarna. För att slippa tråkiga väntetider så kan vi plocka bort alla butikslänkar där varan inte finns i lager och för att "skydda" användarna mot överpriser så skulle vi kunna plocka bort butikslänkar med priser högre än den billigaste butikens.
Kvar blir butiker med höga omdömen som då listas som enda alternativ för de produkter där de är billigast. En butik och ett pris för varje produkt alltså, tryggt och säkert 
Om man tror på att låta Prisjakt avgöra vilken butik användare bör (eller inte bör) ingå avtal med så är ju ovan förslag inte så dumt.
Men genom att presentera en ocensurerad version av marknaden tillsammans med en mängd tips och köpråd så ges konsumenterna dels möjlighet att själva ta ställning till vilket företag det kan vara lämpligt att ingå avtal med, dels möjlighet att dela med sig av sina erfarenheter till andra.
För en webbplats med syfte att jämföra och presentera just produkter och priser är det viktigt att konsumenten kan lita på att "alla" företag finns representerade och att företagen själva inte på något sätt påverkar sökresultatet.
//Jonas
Edit: Stavning
|
Det låte jättevackert när du säger de.. Det är som höra att på Östfronten är allt väl..
Men verkligeheten är ju något helt annat än det du påstår. Om en webbutik inte lämnar prisfiler till Er då? Eftersom hela Eran affärideé bygger på att man lämnar prisfiler till Er, sedan får butikernas köpa bra positioner. Så även om jag har bra pris och inte villa betala för traffiken, så är det inte garanterat att jag syns, även om prisjakt är lite bättre än pricrunner och dom där andra på K. Men ni är forfarande ett vinstdrivade bolag och ni säljer trafik, den som lättar mest på plånboken vinner. Det är inte som PLUS i statliga televisionen , där man opartiska granskningar.
Om Ni nu skall jemföra marknaden bårde ni t.e.x tala om vilka bolag som har betalningsamärkningar och ge bakom liggande ekonomiinformation. Kan vara mer intressent ur ett kundperspektiv, att se att readfejk.se har byt ägare femtio ggr senaste åren osv.. Än att bara lite omdomönen som oftast är fejkade av butikägarna själva för att få sälja.
Sedan man konsumenten börja inse att de handlare som bara användare priset som vapen, har kort livslängd på marknadne och inte allt för sällan är det org. brottslighet bakom fejkade lågpris butiker på elektornikprodukter.
Jag ville plocka bort vår butik helt från Er, jag har aldrig varit intresserad av censurar innehåll. Utan bara försvinna från Er hemsida, då vår webbutik skall bli villande temporät. ( Dvs vi kommer stänga av alla kundvagns funktioner ) , men vi kommer inte plocka bort innehållet pga uppstart tiderna skulle bli långa.
Om en webbutik ägare inte vill finnas i Eran index, så bör det vara han/hennes val och ingent som ni skall leka gud över.