Ämne: .NU auktion
Visa ett inlägg
Oläst 2007-11-27, 21:10 #26
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Originally posted by Maccke@Nov 27 2007, 16:23
.SE skulle aldrig avregistrera en domän utan någon verkligt vettig anledning.
Det obehagliga är att alla ccTLD:er (alltså "ägare" till ländernas toppdomäner) kan göra precis vad fan de vill. Precis vad de vill. Ta vilken som helst av dina domäner och ge eller sälja den till precis vem som helst. När de vill. Hur de vill. Vare sig IANA eller ICANN eller någon annan organisation säger sig ha jurisdiktion (rätt att döma) över en ccLTD.

Du kan inte heller normalt flytta din registrering av en landsdomän till någon annan aktör, något som du givetvis fritt och utmärkt kan göra med din .com, .net, .org m fl domäner. Hade jag kunnat flytta min .nu till exempelvis GoDaddy, hade mitt problem varit löst. Det är ju ohållbart på sikt att svina sig som aktör med .com-domäner eftersom det bara tar någon minut för kunderna att flytta domänen till någon annan. Konkurrens är underbart.

Jag tror IANA eller ICANN eller någon annan måste ta tag i det här och kanske begränsa ccTLD:ernas makt genom att avreglera, konkurrensutsätta och låta andra vara med och sköta landsdomänerna. En sådan avreglering hade i så fall även påverkat oss här i Sverige och gett möjlighet att välja att flytta bort sin .se-domän från IIS och i stället lägga den hos en annan aktör som kanske erbjuder ett annat pris, servicegrad eller flexibilitet.
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat