Visa ett inlägg
Oläst 2004-07-30, 21:25 #4
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by Dood@Jul 29 2004, 22:18
Tack för ditt svar och länk. Ber om ursäkt för felpostning.
Hoppas det finns förståelse för nykomlingar här...

Dock tänkte jag mer info och tänket kring byggandet av liknande lösningar.
Har aldrig byggt en hel lösning med mobilbetalning eller kortbetalning.

Men det kanske hör hemma i serversidans teknologier.
Jadu, hur går "tänket". Det är som sagt ingen lätt fråga direkt. Hur du löser "betalningen", är ju som i verkliga livet, minsta bekymmer så länge du har något som någon vill köpa. Att ansluta ett färdigt betalsystem brukar vara tämligen enkelt.

Så för din del handlar det om att skapa säljvirke. Vad ska du sälja? Dessa tjänster du pratar om, är det några tjänster du tillhandahåller själv eller är det något du kommer köpa och sälja vidare.

Jag är inte ute för att bedriva industrispionage och stjäla din idé utan bara har svårt att ge dig några konkreta svar på din fråga.

När det gäller självaste databasdesignen, så skulle jag rekomendera att du läser på den där kursen jag skickade länk till. Fundera gärna och teckna dina ER-diagram även om du känner att det känns som en overkill.

Snöa inte in på databaser mer än nödvändigt. Lägg in i SQL det som du har många entiteter av med liknande egenskaper som du måste hitta snabbt. Hmm.. det där lät luddigt, låt mig exemplifiera:

Om du har massa användare så har de liknande egenskaper: Namn, Efternamn, mailadress, lösenord.. osv, samt du behöver kunna hitta snabbt en användare, exempelvis vid inloggningen för lösenordskontroll, eller om du vill lista användare vars medlemskap måste betalas.

Å andra sidan är det inte kanske nödvändigt att lägga in användare i SQL-databas om du vet att du har en enda användare.

Dina order kanske behöver lagras i en SQL-tabell. Dina tjänster/produkter också, så att du ska kunna presentera vad du erbjuder utan att du måste hacka massa html varje gång du kommer på en ny tjänst du ska erbjuda.

Nåja, vet inte om jag hjälpt dig mycket, men du får ställa lite mer konkreta frågor

/Zoran
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat