Citat:
Mellan en och två procent av svenska domännamn är registrerade för att profitera på felstavningar, enligt II-stiftelsen och McAfee.
|
(Det framgår inte hur många McAfee undersökt)
- Men den här procentsatsen
stämmer inte alls enligt min erfarenhet av .se-domäner!
Något jag också påtalat för IIS för en vecka sedan när jag först fick höra siffran.
.SE har visserligen naturligtvis en lägre siffra än .com och .net-domänerna av naturliga anledningar;
.se är oftast betydligt mer kostsam än en .com eller .net
.se är ett naturligare val för verksamheter att använda i första hand och därmed skydda.
Men jag har nyligen kontrollerat 500 .se-domäner (
ej nyregisterade) helt skilda från varandra.
Av dessa var
70 stycken placerade i parkeringsprogram, på samma sätt som artikeln pratar om (
14%)
62 stycken ledde till det registrerande ombudets egen parkeringssida, dvs ej aktiverad eller bara skyddad (12%)
28 stycken hade ingen namnserver (6%)
28 stycken timade ut dvs ej kontaktbara 6%
10 stycken var registrerade av aktörer som IIS varnar för på sin hemsida (2%)
dvs ca 40% är domäner utan utvecklade sidor och 14% (och inte 1-2% som McAfee påstår), ligger i parkeringsprogram. Eller om man vänder på det - bara 60% av .se´s sidor har ett innehåll som IIS önskar - kanske något att fundera över. Så det ligger ju en del i det Jonny skriver..
Eftersom dessa inte är nyregistrerade, så säger det inte så mycket om hur stor del av .se´s tillväxt som landar där, men det säger ändå att McAfee´s siffra inte stämmer på långa vägar.
Jag anser heller inte att domäner parkerade i dessa program endast skulle vara av ondo, som det verkar i artikeln. Skulle fler registranter placera dem där och kanske tjäna ihop årsavgiften på PPC, skulle sannolikt fler .se-domäner förnyas.
Vidare så står det i artikeln att
Citat:
Omkring 20 procent av alla felstavningsdomäner innehåller reklam som levereras av Googles Adsenseprogram
|
faktum är att Google har flera fingrar med i den där syltburken; Google äger bla
Oingo som de flesta parkeringsprogram använder som "motor" för att administrera annonser till sidorna. Sedan finns det "subannonseringsprogram" som använder Googles Adsenseannonser i sina annonser osv.