Hej!
Jag arbetar på Nordea och skulle kunna säga lite vad banken erbjuder. Kom ihåg att alla åsikter, dvs sådant som inte är fakta, är mina egna och inte bankens generella synpunkter.
För det första så är räntan låg i hela världen just nu. Man tjänar inga pengar på ränta utan det gäller att låsa pengarna i exempelvis fonder för att få något mer än 0.1-0.5%
Eftersom Nordea äger postgirot så är det ganska smidigt att ha Nordea, ifall man tänkt ha ett postgirokonto. Jag har själv F-skatt och ett postgirokonto samt ett företagskort av typen VISA kopplat till det för knappa 500kr / år för både konto och kortet.
När det gäller checkarna där så vet jag att privatpersoner betalar runt 100kr för att lösa in utländska checkar, kan kolla på intranätet vad taxan är för företag men jag tror inte att det ska vara så mycket dyrare. Sådana kostnader kan man väldigt lätt få ner till 0:- ifall man känner den som tar hand om checken på banken
Som företagskund på Nordea får man även gratis rådgivning efter tidsbokning där man kan ställa sina frågor om vad som är mest fördelaktigt osv. En personlig bankman alltså.
Visst, jag är ganska partisk och jag vet Nordeas sortiment rätt bra. Vet dock att jag jämförde priser mellan Föreningssparbanken och Nordea när jag startade min lilla firma som jag har på sidan om och deras bankgiro + företags-VISA var betydligt dyrare än Nordeas lösning.