Citat:
Originally posted by guran@Nov 24 2007, 00:44
Enligt Wikipedia har jag nu lärt mig ett nytt begrepp eller ändrat min definition av "doorway". En "doorway" ska således vara en sida som har en redirect till en annan sida.
Jag har tidigare sett en "doorway" som en ingång till en sida på en hemsida, där ingångens text saknar relevans till sidans innehåll eller att texten på länken verkligen leder till en sida med det innehåll som länken anger.
Det kanske är på det sättet att en hög placering på t.ex. Google leder till ett besök, men vad säger att du har någon nytta av besöket. De flesta besökare gör en snabb bedömning om sidan är intressant eller inte. Du kan även få reaktionen intressant eller [hemsk svordom här, som jag censurerar].
Så för att återgå till sökmotoroptimeringen, så utgår jag från de eventuella sökord och fraser som jag tror att intresserade besökare kommer att använda. Jag försöker sedan använda dessa i rubriker, ingresser och första meningarna på sidan. Inte att glömma även html-taggen <title>. Vidare ska sidan verkligen innehålla det som texten anger på Googles sökresultat.
Det finns så mycket träffar på Google som leder till bara nonsens. När jag brukar titta på vilka länkar som har lett till en sidan så förvånar det mig många gånger att det kommer besökare från träffar på Google som har legat långt ner i listan. Jag brukar slå på sökningarna och då visar det sig många gånger att texterna innan min sida oftast är grötiga och osammanhängande. När det kommer en text med ett vettigt innehåll, då klickar folk (helt oventeskapligt påstående från min sida).
Jag skulle samtidigt kanske höja ett litet varningens finger för dynamiska sidor. Eftersom de ändrar innehåll kommer sökträffar på Google till en sådan sida att bli totalt missvisande. Med andra ord en arg besökare. Kanske idé att neka Google att indexera sådana sidor.
|
Jag håller med dig, när jag själv söker så läser jag oftast inte ens nonsens texten som vissa sökresultat har utan scrollar ner...
Samma sak gäller spam, all mail på engelska kastas oftast utan att ens öppnas...
Ang. att ej indexera dynamiska sidor så nja.. alla sidorna på mina hemsidor är dynamiska eftersom dom är kopplade till CMS system där kunden själv kan ändra innehållet på sidan... Google får uppdatera snabbare