Citat:
Ursprungligen postat av jozomannen
Citat:
Ursprungligen postat av grazzy
Ojojoj.
One word for you - använd ALDRIG tekniker som kräver mer än html ifall du vill göra en site alla kan komma åt.
Javascript, flash, quicktime. Det är nästan aldrig nödvändigt. En site behöver väldigt sällan den typen utav saker för att bli navigerbara. Om du tycker att det går "långsamt", slå på mod_gzip så går det fortare än med javascript.
|
Jag vill inte använda frames, för jag kunde gjort en iframe till menyn och haft bara en php meny där som öppnas och stängs med länkar. Men jag vill hålla mig borta från frames, och att ha en html baserad meny blir väldigt långsammt. Menyn hämtar inte saker från databasen kan jag tillägga jag gör den en gång bara och så kommer den se ut.
|
Hur mycket kod blir din meny? 3kb text? Ifall det inte är en jättelik utfällbar sak så komprimeras lätt 10kb ner till 2-3kb med mod_gzip.
2-3kb tar < 1sek på modem. Det är troligen snabbare att ha allt i en fil än att ha det i 2-3 st med javaincludes osv för en modemsurfare. En person med snabbare internet märker inte ens skillnden.
Visst, det kan gå lite mera bandbredd, men som sagt, använd mod_gzip och du kommer ändå att spara bandbredd jämfört. Slå på cachen på bilder istället... (dom flesta siter har inte cache på bilder och använder inte mod_gzip ... - båda sakerna går att göra direkt ifrån php och kräver inga modifieringar på själva servern även om det är att rekommendera ).