|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
|
Att Mafioso (som skrivit artikeln) fick tillgång till domänen är inte det minsta märkligt. Jag tycker dock det är konstigt att han väljer ett sådant riskfyllt upplägg där han måste lämna en namnteckning efter sig, om han vill begå ett brott. Det finns många saker som är betydligt enklare att stjäla. Lite exempel:
Jag hämtade ut min bil från verkstaden nyligen (det var inte jag som lämnade in bilen). På parkeringen utanför står alla lagade bilar uppradade. Jag går in i verkstaden och säger till första bästa mekaniker att jag ska hämta min bil. Han ber mig om bilens registreringsnummer. Jag säger mitt registreringsnummer och han ger mig nycklarna. Jag betalar för reparationen kontant och behövde aldrig legitimera mig. Jag hade alltså kunnat välja vilken bil jag ville ute på parkeringen.
Jag låste mig själv ute under halloween. Jag fick ringa låssmeden som kom till plats. Han plockade isär låset och släppte in mig. Jag betalade kontant och behövde aldrig legitimera mig. Jag hade kunnat be honom att släppa in mig i vilken lägenhet som helst. Jag var dessutom utklädd (halloween som sagt), så låssmeden hade aldrig haft en chans att identifiera mig för polisen i det fall att jag faktiskt gjort inbrott.
Det är inte svårt att vara kriminell. Frågan är alltså varför man väljer att stjäla något där man lämnar spår, i form av en namnteckning, efter sig? Jag tycker att det verkar ganska dumt. I stort sett alla webbhotell nöjer sig förövrigt med en faxad namnteckning. Vad gäller säkerhet rent allmänt, så är den högre på Internet än i övriga samhället. Se bara på hur slappt man hanterar kreditkort på krogen mm och hur hög säkerheten är på onlinebetalningar. Vill man nu slå in på en kriminell bana, så är Internet fel plattform. Det är mycket enklare att luras, stjäla och bedra "in real life".
|