|
Bara ett inlägg till!
|
|
Reg.datum: Sep 2004
|
|
Bara ett inlägg till!
Reg.datum: Sep 2004
|
Nu har jag inte företag, men jag har varit anställd under fria former, med egna arbetstider osv.
Jag gjorde så att jag gick upp halv sju och åt frukost och duschade. Det tar ju inte så lång tid att ta sig till jobbet när man jobbar hemma, så klockan sju satt jag på kontoret med en kaffekopp i handen. Sen jobbade jag till 9:30 och då var det fikarast. Lätt att missa, men om man tar den pausen, med en frukt eller en morot eller liknande, så blir man mer effektiv. Det är när man blir ineffektiv och okoncentrerad som spelen lockar.
Efter 15 minuters paus var det dags att jobba igen. Klockan 12 var det 30 minuters lunch. Positivt är om man hinner ut i friska luften en sväng då. Frisk luft rensar hjärnan.
Sedan jobb igen, till 14:30 då det var kaffe och frukt igen, 15 minuter.
Sedan jobb till klockan 16-16:30 då jag "stämplade ut".
Om man räknar efter lite har jag då gjort 8,5-9 timmar (fikarast är arbetstid, lunch är inte det). Det gör att jag kan sluta lite tidigare någon dag, ta sovmorgon någon dag, eller vara lite okoncentrerad en stund någon dag.
Det är bristande koncentration som är din största fiende. Se till att vara pigg när du jobbar, och se till att ha något att göra. Planera din tid. Sätt upp ett projekt, med olika delmål och sätt tider då detta ska vara klart. Dels är det viktigt för dina kunder, och dels är det viktigt för dig. Säger du till en kund att du kan vara klar på fredag klockan 12, och det visar sig att du är klar redan på torsdag förmiddag, då har du tid att spela eller titta på YouTube. Alternativt kan du tjuvstarta med nästa projekt, och samla ihop så du kan ha en hel dag ledigt.
Känner du att YouTube lockar, ta en promenad. 5 minuter i friska luften ger koncentrationen tillbaka, och undviker att hela eftermiddagen går åt på YouTube.
Där har du mina tips.
|