Citat:
Du har totalt missförstått mig, jag ville framhäva att funktion går före form. Om en sida är jättevacker men inte fungerar för alla människor (www.imagevuex.com är ett jättebra exempel funkar inte i moz firefox men i IE är den underbar) så är den likväl värdelös. Om en sida däremot fungerar i alla väder men kanske inte är riktigt lika snygg på alla browsers så spelar det inte så stor roll då det oftast är innehållet och/eller sidans funktion som kunden/besökaren är ute efter! Kan du, qraze, hålla med mig gällande detta?
|
Ja, det kan jag hålla med om. Men jag talar fortfarande inte om hur "snygg" hemsidan skall vara. Allt jag säger är att för att användarvänligheten för våra besökare skall vara optimal måste det vara enkelt att navigera, etc. I vårt fall är det så i alla fall.
Om vi använder, frames, javascript eller css spelar ingen större roll. Vi kan inte få 100% tillgänglighet mot alla ändå. Vi har valt frames.
Vi har 100% indexerade sidor hos sökmotorerna (de sidor vi vill ha indexerade dvs).
Citat:
För att komma runt detta problem, och även det ovan nämnda problemet med frames, så kan man tillämpa designen på css-nivå, så kommer alla som stöder css kunna se sidan med full funktionalitet, med hjälp av css kan du till exempel få en meny som flyter med sidan medans innehållet scrollar, helt utan frames. Du kan dessutom få ett bra flyt för innehållet källkodsmässigt vilket är hur läsarna som terminalsurfarna (vanligast i open source-communityt när man ska ha tag på programpaket.) använder tolkar koden. Ett stort tips är att skaffa en browser från mozilla som stöder toolbaren "Web Developer", där kan du avaktivera styles, javascript med mera för att se hur funktionell din sida faktiskt är.
Verktyget kan du hitta på update.mozilla.org och läsaren på www.mozilla.org
|
Som sagt, alla klarar inte av css eller javascript heller så varför gå över till det istället för frames ?
Sen har ju målgruppen en stor betydelse. Vi har hittills inte haft någon besökare som använt en browser som inte klarar frames.
Citat:
Behöver inte använda javascript för att se till att framen laddas först och sen resultatet användaren hittat på t ex google. Vi har löst det med php. Inga problem vetu.
Tycker inte att detta är ett problem som man ska behöva "lösa", det ska inte ens finnas. Det finns alltid en möjlighet att inte använda frames! Det finns idag inget som helst fog för att använda frames över huvud taget.
|
Tjaa, det beror på om man tycker att 2 sekunders problemlösning är ett problem förstås. Det är nämligen den tid det tog för mig att lösa "problemet" som nu ingen märker av.
Som sagt, du tycker inte om frames, det står helt klart. Om det är så att du haft en otäck dröm om dom eller så vet jag ju inte men det har fungerar smärtfritt för oss hittills och då är det ganska dumt att gå över till något annat. Eller ?
Citat:
Så länge man följer mina nyckelord så brukar det gå bra
Separera innehåll, design och funktion så mycket som det bara går.
|
Dina nyckelord ? Låter nästan lite väl kaxigt va ?
Ha en trevlig kväll grabben.