Visa ett inlägg
Oläst 2007-11-19, 21:57 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Det kan ju vara så att de har haft en orimligt hög provision för att locka till sig affiliates. När de sedan sänker provisionen, så hoppas de på att många som nappade på det ursprungliga erbjudandet ska hänga kvar i alla fall.

Min erfarenhet är att 99 % av alla affiliates är extremt lata. När de väl har lagt upp en annons så får den ligga där och skräpa i några år. Oavsett om den ger några inkomster eller ej.

Många nya företag ger 100 % av vinstmarginalen som provision. Tjänar de i snitt 50 kr per kund, så betalar de 50 kr per sales. Det är ett effektivt sätt att ta marknadsandelar om man är ny i en bransch och har tillgång till riskkapital. Även om man inte tjänar några pengar det första året, så binder man upp kunder som förhoppningsvis återkommer. Naturligtvis så kan inget företag ge bort hela vinsten i all evighet. Det kan vara så att företaget nu har mognat och att man vill börja tjäna pengar. Då sänker man provisionen till en mer rimlig nivå.

Förr eller senare så kommer lågkonjunkturen. Det första företagen skär i då är reklamutgifterna. När tiderna blir sämre så kommer vi förmodligen att få se att många företag sänker sina provisioner ordentligt. Varför en enskild annonsör väljer att sänka provisionen med hela 50 % kan man naturligtvis inte veta. De kanske har sett över programmet och insett att det inte varit lönsamt. De kanske har fått en ny marknadschef som vill skära i utgifterna. Eller så går bolaget lite knackigt och man försöker därför att spara pengar där man kan.

I vilket fall så är det inte så snyggt att sänka provisionen med 50 %. Det skapar knappast förtroende bland de affiliates som man redan har. Och det lär inte bidra till att man får så många nya.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat