Citat:
Ursprungligen postat av zoran
Citat:
Ursprungligen postat av jozomannen
Om man kollar på träd-menyer på sidor, så använder vissa PHP eller HTML, detta är ju jättelångsammt, ett exempel är www.datorbutiken.com/se kolla till vänster där i menyn. Varför gör man inte sånna i javascript, laddar det en gång och sen är det supersnabbt. Ett exempel på en javascript meny finns till vänster på http://projectxnetwork.com/ den är inte så snygg, men går säkert att få att se ut som datorbutikens.
Så VARFÖR använder inte datorbutiken och så många andra siter javascript-meny, finns det några nackdelar med det som överväger en långsamm meny?
|
Kanske för att man vill ha kontakt med databasen i sin meny? Visserligen går det att ladda exempelvis en array av element (label och url) från en databas när man läser in ett dokument och sen mha javascript bygga en meny, men då blir det ju nästan lika segt antar jag (eftersom query måste göras varje gång jscriptet måste uppdateras). Statisk javascriptmeny är ju snabbast, fast som någon redan nämnde, finns det paranoida människor som stänger av JS. (eller för den delen människor som inte vill bli irriterade på popups och dylik javascriptondska).
By the way, att Datorbutiken använder frames i sin webbutik tyder att de kanske inte tänker så mycket på användarvänligheten  .
/Zoran
|
Antar att vi helt enkelt har olika uppfattningar om vad användarvänlighet är.
Ok, alla kan inte se frames men frames kan underlätta oerhört för en användare och fler och fler browsrar klarar av frames. Sökmotorerna indexerar en sida med frames lika bra som en utan.
Att en användare hela tiden kan navigera sig fram, söka, etc oavsett om han är längst ner på en sida eller lämnat förstasidan är ju viktigt för användarvänligheten. Där är frames en bra lösning. Visst, man kan lösa det med javascript, etc men min personliga åsikt är att fler har problem med javascript och då måste man ju inkludera detta i alla sidor också.
Vet inte hur många som handlar på datorbutiken.com men om det hade varit ett problem, borde inte datorbutiken.com gjort något åt det då ?
Jag hade absolut gjort det om det var så att folk inte klarat av att se vår hemsida på ett korrekt sett.
Nåja, det är i alla fall min ståndpunkt nu klockan 23.41. Får väl se om jag tycker samma sak imorgon.
God natt!