Citat:
Originally posted by Xamda@Nov 16 2007, 18:33
Om målet för marknadsföringen är en juridisk person, vilket föreningar också är, så får man använda e-post för marknadsföring, så länge som man anger på ett klart och tydligt sätt hur man stoppar fortsatt marknadsföring.
Min bedömning är att du inte kan göra något åt reklamen du får, förutom att avböja mer reklam på det sätt som avsändaren angivit.
Sedan, om det inte finns angivet hur du skall göra för att stoppa framtida reklam, eller om reklamen trots det inte upphör, ja då kan du ta det vidare då det bryter mot marknadsföringslagen.
|
Denna bedömning överensstämmer med min syn, men med en liten brasklapp.
Min erfarenhet av detta är också att det är ganska vanligt med e-mail forwarding av adresser. Vilket gör att det ett e-mail kan skickas till en företagsadress med i slutändan hamna (skickas vidare) till en namn@gratis/privatmail och även om du har en fungerande "avsluta/stryk mig-funktion" så fungerar inte det alltid pga av just detta.
Mottagaren försöker avsluta, men uppger "fel" dvs annan adress än den som sändlistan har.
Jag känner heller inte till att någon skulle ha fällts för detta, men både Baltic Inkasso och Bingolotto har väl hotats med vite av Konsumentverket om de inte slutade, men jag tror inte att någon av dem fällts eller tilldömts vite - inte säker dock.