|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Apr 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Apr 2005
|
Jag förstår mig inte på ditt inlägg Grazzy - Du flamar mig, men tycker inte att tråden ska bli ett flamekalas ? Hur ynklig kan man bli ??
Men samtidigt frågar du om jag är rätt person att uttala mig om nivåhöjningar på WN.
Om denna tråd urartar, så kan väl varje läskunnig person hitta orsakerna till det..
och ja jag anser fullt och fast att en övervägande del av mina inlägg på WN grundar sig på fakta med bifogade referenser till skillnad mot flera andras som i stort och mycket handlar om att kritisera andras inlägg och kalla dem okvädesord. (jag nämner inga namn så slipper vi flames..) Men det är mycket sällan du ser mig kritisera en annan medlem på WN - och i de fall jag gjort det har jag påvisat varför jag gjort det.
Att jag bytt namn en gång på två och ett halvt år från "jokkoapa" till "Internet Sweden" är väl heller inte så märkligt eller att då byta bild från en orangutang till en personbild säger väl snarare att jag står för vad jag skriver. Något andra på WN (användare och moderatorer kanske skulle fundera på att ta efter..) Jag är inte hemlig på WN som så många andra är, den som vill ha kontakt med mig är inte många klick ifrån..
Och ja, vad gäller domäner och namnregler anser jag mig ha en viss kunskap, vilket borde kvalificera mig att skriva i denna tråd.
Om du, Grazzy sedan tar dig tid och jaga rätt i gamla trådar med avsikt att ge mig minuskred, kanske du även kan ta dig tid att läsa igenom dem !? Du kommer då att finna att det inte är speciellt ögonfallande...var menar du är den stora grejen ? och var ligger relevansen till att jag tycker att du och Xamda spyr onödig galla över denna tråd - eller menar du att eftersom jag registrerat domäner någon annan tyckt sig ha mer rätt till så må jag evigt brinna i ..
Det du och så många andra glömmer är att det handlar om fria register, där ingen förtur ges av registerhållaren till någon - inte varumärkesinnehavare, inte egennamn eller något som man kan tycka är en fördel inför en registrering.
Detta regelverk gäller för de allra flesta domänregister - det är ingen nyhet för vare sig dig, Xamda eller 95% av WNs medlemmar och läsare.
Men istället för att gå lös på gällande domänregler och kritisera kärnan till det ni ser som ett problem, så kallar du domänregistranter som gör vad som är tillåtet för "domänh-ra"
Jag lägger ingen värdering i killen som reggade domänerna - det han gjorde var tillåtet, ÄR tillåtet - och jag läser också att domänerna inte kommer att användas - hade det inte uppmärksammats i pressen hade det säkert heller inte nått hit eller någon större publik.
Det finns också flera skäl och andra perspektiv till varför registren är öppna utan förprövning.
Registren månar om att sälja och tjäna pengar - såklart !
Idag är drygt hälften av världens totala mängd registrerade domäner registrerade i spekulativt syfte; endera som typosquatting, namenapping, trademark/brandings etc etc (för övrigt en siffra som stiger enormt nu när Kinas registrarer börjat vakna på allvar..)
Det finns också bla 5-teckens varumärken som skyddsregistrerat 7 000 felstavade och närliggande .com och .net-domäner - är det bättre? Eller franska varumärkesinnehavare som låter sina jurister driva kampanj mot hundratals domännamnsinnehavare under com och net pga av en orsak - deras domännamn slutar på "lon" och så hävdar de varumärkesintrång pga namnlikhet. Med hundra miljoner registrerade domäner är snart alla gångbara domännamn registrerade under någon TLD - vilket då borde innebära att alla nya registranter är namenappare...är vi då alla "domänh-ror" ? Vad ska tillåtas och vem ska bestämma vem som får vad - DU Grazzy eller kanske Xamda ?
Skulle dessa domäner inte ha registrerats så skulle det kanske finnas 50 miljoner domäner registrerade istället för drygt hundra miljoner.
Hur mycket tror du då att en com-adress skulle kosta ? 40 ? 50 dollar per år ? Jag vet inte, men åtskildigt mer än idag, sannolikt skulle även antalet ICANN-registrarer minska från drygt 900 till kanske ett 50-tal.
För mig får du tycka precis vad du vill Grazzy - men ditt behov av att kritisera andra på WN blir man till slut trött på.
|