Visa ett inlägg
Oläst 2007-11-14, 20:48 #127
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
Citat:
Originally posted by eliasson@Nov 14 2007, 08:50
Skojjar du eller? Majoriteten företag tar lunch vid samma tidpunkt idag. Då pratar jag kommunala, enskilda firmor, större firmor.
Ironiskt nog är det ju just service/tjänstemarknaden som har dessa tider; ett köpcenter stänger ej för lunch vid en bestämd tid av självklar anledning. På en av mina tidigare arbetsplatser var det nödvändigt att någon alltid hade undantagslös jour under lunchtimmarna, och det orsakade aldrig några problem. Kompromissen blev att personen ifråga hade betalt för sin lunchtimme, vilket man som bekant annars inte har, och eftersom det på sin höjd var två-tre gånger i veckan som man var tvungen att gå ifrån sin lunch var det tvärtom mycket uppskattat av personalen. Även kunderna uppskattade detta, en modell jag själv alltså kan tala varmt om.

Vad gäller avtalen kan jag bara instämma; jag har för vana att läsa igenom avtalsvillkor och priser innan jag kollar på övriga fördelar med respektive tjänst och villkoren i just webbhotellsbranschen är lagvidriga, mer som regel än undantag i min mening. Jag antar att detta är ett sätt för företagen att ha någon att hänvisa till vid frågor - ytterst sällan bemödar man sig att dra upp en sådan sak som två timmars downtime i rätten, framförallt inte om man är osäker på utslaget.

Jag har haft lite otur i och med Bineros problem på sistone (se deras blogg) men jag ligger inte på dom för avdrag för detta, även om det förstås hade varit en fin gest om dom hade reglerat detta automatiskt. Det borde för övrigt vara standard för alla webbhotell; det man inte levererar ska man heller inte debitera. Så enkelt är det.

På min arbetsplats (där vi tyvärr inte kör med Binero) är mailkommunikationen kritisk för jobbet (kontor på tre orter) och flera timmar om dan denna vecka har vår mailserver legat nere; jag gick in och kollade igenom deras avtal och dom har inte ens bemödat sig med att köra stavningskontrollen. Noterade också att om man betalar 500 SEK /månad så kan man få en rapport på sin servers uptime varje månad, vilket dom menar är superviktigt för alla moderna företag - ironiskt nog får man ändå inget avdrag för downtime, och kostnaden för denna koll är det dubbla mot månadskostnaden för server. Hade detta varit på mitt bord hade dom varit ute ur bilden redan i måndags, men...rätt ska tydligen inte alltid vara rätt...
teddyjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat