Visa ett inlägg
Oläst 2004-07-27, 10:26 #5
villjam villjam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 119
villjam villjam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 119
Citat:
Originally posted by Robert@Jul 27 2004, 09:32
Ok, så fotograferna vill ha dom uppdelade men vill kunden det? Jag förstår våndan av att kriga med kreativa människor om vad som är bäst eller sämst, har varit där själv, faktiskt på båda "sidor".
Vad en kund tycker är A & O, vad man själv tycker är tyvär ointressant. Det tar mycket mod att kasta bort egna "superbra förslag och designer" men ibland måste man böjja sig för det yttersta syftet: att SÄLJA till en viss MÅLGRUPP.

Till vem riktar sig sidan? Och varför?

Jag antar att ni vill SÄLJA bilder, inte bara visa upp dom? Eller är det en portfolio med "möjlighet" att tjäna pengar?
Om ni har för avsikt att sälja så är det just det ni ska göra. Börja med att tänka som en potentiell kund och hur han beter sig på en site. Han tänker inte "jag vill ha en bild på en soluppgång, jag klickar på Kalle Karlsson".

Konkreta förslag:
1) Kategorisera bilderna, gärna utifrån en större mängd keywords som kunden kan endera söka sig till eller "borra sig ner" till via någon form av katalogträd.
2) Bildinfo: Den som är så pass seriös och vill betala för en bild är säkerligen "i branchen" och vill veta allt om upplösningar etc.
3) Haikudikter är fint, men känslan jag får av en svart sida med bilder utkastade i olika storlek (på thumbnailen) ger lite 90-tals vibbar (inte ens sent 90-tal). Gör alla thumnails lika stora (bredd och höjd) och lägg lite data bredvid dom, ja ungefär som alla andra stock photo sellers gör. =)
Gillar fotografer verkligen svart? De borde gilla färger, det gör kunder iaf. Vit bakgrund och sen lite färglada (smakfulla) inslag. Färg säljer! =)
4) Säljer ni ensamrätt till foton bör det framgå bredvid bilden vilka som redan är "upptagna". (ensamrätt kan man givetvis inte sälja om bilden redan har sålts till någon eller på annat sätt redan används)

Några ledord på vägen:

Luftigt, marginaler (formatera upp innehållet längs några "osynliga linjer" på sidan så att layout'en inte ligger huller om bulller. Hjärnan gillar inte detta). Var konkret, inget mumbo jumbo snack. Max 3 storlekar på ett typsnitt, max 2 olika typsnitt eller max 2 olika färger på typsnitt (om de används på rätt sätt, dvs klara avgränsningar, ingen "blandsaft"). Less is more... =)
Fotograferna vill gärna profilera sitt namn och det kan jag förstå samt att jag håller med. -"Om Fredrik E. har fotat den här underbara solnedgången kanske resten av hans bilder också är lika bra. Kollar där och ser vad jag hittar." Men visst, ska man göra en enorm bildkatalogbank så är det bättre att sortera efter kategori från början. Nu ska vi ha så pass få bilder att man enkelt kan browsa igenom dom. En sökfunktion kan iofs läggas in, det håller jag med om. Men det får bli när det kommer upp lite fler bilder. Nu känns det bara överflödigt.

Bildinfo med storlek och dimension finns, om du kollar på dom 2 fotografier som är tillagda i shoppen. Den infon kommer alla bilder att ha. Möjligt att det kommer att formateras annorlunda.

Vi kommer enbart att sälja royalty-free licenser och ingen ensamrätt.

Att sidan är svart beror på att den ska få lite mer tyngd. Samt att negativ är mörka.. man framkallar egna bilder i mörkerrum osv.. många anspeglingar.. Håller inte med om att den ser 90-tals aktig ut, men smaken är som baken. =)

Annars så får jag tacka för all konstruktiv kritik...
villjam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat