|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jan 2004
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jan 2004
|
Ok, så fotograferna vill ha dom uppdelade men vill kunden det? Jag förstår våndan av att kriga med kreativa människor om vad som är bäst eller sämst, har varit där själv, faktiskt på båda "sidor".
Vad en kund tycker är A & O, vad man själv tycker är tyvär ointressant. Det tar mycket mod att kasta bort egna "superbra förslag och designer" men ibland måste man böjja sig för det yttersta syftet: att SÄLJA till en viss MÅLGRUPP.
Till vem riktar sig sidan? Och varför?
Jag antar att ni vill SÄLJA bilder, inte bara visa upp dom? Eller är det en portfolio med "möjlighet" att tjäna pengar?
Om ni har för avsikt att sälja så är det just det ni ska göra. Börja med att tänka som en potentiell kund och hur han beter sig på en site. Han tänker inte "jag vill ha en bild på en soluppgång, jag klickar på Kalle Karlsson".
Konkreta förslag:
1) Kategorisera bilderna, gärna utifrån en större mängd keywords som kunden kan endera söka sig till eller "borra sig ner" till via någon form av katalogträd.
2) Bildinfo: Den som är så pass seriös och vill betala för en bild är säkerligen "i branchen" och vill veta allt om upplösningar etc.
3) Haikudikter är fint, men känslan jag får av en svart sida med bilder utkastade i olika storlek (på thumbnailen) ger lite 90-tals vibbar (inte ens sent 90-tal). Gör alla thumnails lika stora (bredd och höjd) och lägg lite data bredvid dom, ja ungefär som alla andra stock photo sellers gör. =)
Gillar fotografer verkligen svart? De borde gilla färger, det gör kunder iaf. Vit bakgrund och sen lite färglada (smakfulla) inslag. Färg säljer! =)
4) Säljer ni ensamrätt till foton bör det framgå bredvid bilden vilka som redan är "upptagna". (ensamrätt kan man givetvis inte sälja om bilden redan har sålts till någon eller på annat sätt redan används)
Några ledord på vägen:
Luftigt, marginaler (formatera upp innehållet längs några "osynliga linjer" på sidan så att layout'en inte ligger huller om bulller. Hjärnan gillar inte detta). Var konkret, inget mumbo jumbo snack. Max 3 storlekar på ett typsnitt, max 2 olika typsnitt eller max 2 olika färger på typsnitt (om de används på rätt sätt, dvs klara avgränsningar, ingen "blandsaft"). Less is more... =)
|