Visa ett inlägg
Oläst 2007-11-13, 21:41 #117
improwise improwise är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
improwise improwise är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Originally posted by patrikweb@Nov 13 2007, 21:26
Men har inte sett någon stor efterfrågan att kunden behöver ha allt på några timmar, har även hur många servrar man säljer då hårdvara och garanti försvinner med tiden. Har man en server liggande på lager så kanske den är omodern efter 1 månad samt helt andra marknadspriser. Sedan ser jag inte det som något problem att ha 6 månaders avtalstid, om du är en seriös kund så stannar man oftast över 6 månader som kund.
Jag tror du själv beskriver det hela när du säger att du inte sett någon stor efterfrågan, vilket inte nödvändigtvis innebär att den inte finns. Vi sonderade den svenska marknaden men hörde aldrig av oss till någon hostingleverantör helt enkelt eftersom vi inte kände att någon kunde möta upp våra krav, utan att prisena drog iväg ordentligt. Jag håller med dig om att de flesta kunder nog inte behöver sin server redan efter några timmar eller vill hyra den kortare än 6 månader, men får man välja mellan 2 likvärdiga tjänster där den ena leveras efter ett par timmar och har 1 månads uppsägningstid, och den andra har en leveranstid på 1-2 veckor med 6 månaders uppsägningstid så tror jag många med oss väljer alternativ 1. Är det dessutom så att alternativ 1 erbjuds till ett lägre pris, från en leverantör som man själv uppfattar som stabilare, då är det ett väldigt enkelt val.

Här är det viktigt att skilja på affär och teknik - min känsla är att många svenska hostingföretag (iaf inom colocation och dedikerad) är teknikdrivna snarare än affärsdrivna till skillnad från många av de utlänska aktörerna som bättre förstått och tagit till sig de affärsmässiga aspekterna i sitt erbjudande. Därmed inte sagt att de skulle vara smartare än oss i utlandet, tror snarare det handlar om att konkurrensen där är betydligt större och de som inte kunnat konkurrera helt enkelt slagits ut redan.

/pJ
improwise är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat