Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Nov 10 2007, 18:43
Jag är inte helt säker på om det var YREG eller om jag blandar ihop det. Men jag vet att det skrivits nån artikel om företag där anställda utan teckningsrätt gjort liknande avtal.
Avtalet mellan beställaren och YREG (eller vilket bolag det nu var) var trots obehörigs beställning hållbart i tingsrätten. Det beställande företaget var istället tvungen att anmäla den anställde för urkundsförfalskning, men kom inte loss från avtalet.
Jag tror även att det finns nån artikel i nån av IDGs blaskor om detta där Svensk Handel styrker detta och trycker på att varje bolag tydligt måste deklarera för anställda vad de får göra och inte i bolagets namn.
Jag tror att det är mycket svårt att om en anställd utgett sig för att företräda (medveten eller ej) bolaget beställt en tjänst som sedan helt eller delvis genomförts...då är det nog svårt att juridiskt riva upp något avtal, speciellt företag som YREG som i allt dom säger lutar sig mot sitt avtal där allt ska finnas reglerat.
Jag tycker annars att det nu närmast är gulligt när nu YREG i sin pressrelease döpt om yrkesgruppen "sälj" till "kontaktvärdinnor"
Pressreleasen till svar mot Uppdrag Gransknings granskning
Vidare så har jag sällan sett någon så uppenbart fabricera ihop lögner som Anna Ahlstrand gör i intervjun.
jag har själv ansvarserfarenheter från organisationer med över 100 säljare - och att påstå att en säljstyrka på hundra gubbar genomför 5000 säljsamtal varje dag är så dumt så att det finns inte!! Att då stå upp och upprepa det hugger av all trovärdighet whatsoever för YREG..
Av 100 säljare är det med automatik minst 20% som av olika anledningar inte kan finnas på plats, sjukdom, utbildning, VAB, semester mm
Om du sedan har som mål att varje säljare skall göra 50 säljkontakter varje dag så stannar det trots allt på max hälften genomförda samtal.
men om antalet nya kunder som dom uppger i reportaget stämmer; 300 per vecka, så innebär det att var tionde samtal leder till beställning och det måste - det kan bara betyda att företagare måste bli mer vaksamma och ifrågasättande..
|
Det bästa är att ha en policey, alla telefonförsäljare är skurkar till motsatsen är bevisad. Jag hade en kund för några år sedan, som trodde på det där dösnacket om att dom skulle marknadsföra hennes företag innför andra. Hon trodde stenhård på det där skitsnacket och förståg inte att det bara var löstsäljsnack och hon skulle bli lurad på 500:- i mån för en lång tid framöver.
Bästa är att klippa alla säljsamtal, dels för att dom äter din tid, dels för du vet inte om du vill blir lurad. Förekommen ord som gratis eller 1 kr i erbjudade så blir du garanterat lurad.
Jag råkade fylla i ett kontaktformulär hos ett företag i Småland som sålde en svindyr och värdelös spam lösning, sedan brakade helvete loss.
Dom ringde stup i kvarten. Jag fick hota med en polisanmälan för trakassier om dom inte upphörde.