Visa ett inlägg
Oläst 2007-11-10, 18:23 #109
Vatos Locoss avatar
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem
Vatos Locoss avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Originally posted by improwise@Nov 10 2007, 15:52
Jag tror att det till stor del handlar om att många svenska företag fortfarande har en enorm övertro på "server i garderoben" lösningen istället för att hyra en server i en serverhall någonstans. Dels överskattar man nog sin egen förmåga och kompentens till att vara sin egen driftcentral (åtminstone till första branden, vattenskadan eller inbrottet) och dels har man nog inte insett hur mycket enklare och billigare det idag är att hyra en dedikerad server jämfört med för några år sedan. Detta i sin tur gör nog att det är svårare för något svenskt företag att lansera en "svens SoftLayer", vilket leder till en självuppfyllande profetsia.

Jag tro att den som kan starta en svensk motsvarighet till SoftLayer idag och har nog med kapital för att hålla ut ett tag kan göra en lysande affär, då jag tror att många svenska små och medelstora företag gärna skulle lägga ut sin serverpark om det fanns någon svensk leverantör som kunde erbjuda bra paketerade tjänster för dedikerade servrar till vettiga priser.

/pJ
Även om jag tror att detta är rätt väg att gå, så tror jag inte att det finns företag som har de finansiella musklerna att öppna en motsvarighet, det företag som kommer i närheten är nog http://www.availability.sungard.com/Sverige/.
Hade dem som uppdragsgivare när jag jobbade i Stockholm, deras datahall under Gärdet får alla IT-muppar att tro på högre makter, var med när de renoverade sina hallar då jag fick en guidad tur där och det är grymt stort där nere, vet att Alfred Nobel Fondkommision(Börsföretag) hade ett eget rum på 200kvm där nere utifall huvudkontoret skulle drabbas av någon form av attack, rummet låg i standby läge så de skulle kunna dra igäng verksamheten på nolltid genom bara åka ut ditt och jobba vidare.
Så det är väl det alternativ som kan erbjuda de tjänster som du är ute efter, sedan finns det mindre hallar som har ok utrustning Ip-only, bahnhof samt det ute i Solna som bl.a. Binero använder sig av, kommer inte ihåg vad det heter.
Vatos Locos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat