Citat:
Originally posted by Xamda@Nov 10 2007, 12:47
I Sverige ser vi mycket få företag som fokuserar på serverhosting, medan det formligen DRÄLLER av webbhotell. När fokus på serverhosting, och företagen fattar att de behöve egna servrar i stället för en ynka plats på en delad server,m ja då kommer detta att explodera i Sverige också.
|
Jag tror att det till stor del handlar om att många svenska företag fortfarande har en enorm övertro på "server i garderoben" lösningen istället för att hyra en server i en serverhall någonstans. Dels överskattar man nog sin egen förmåga och kompentens till att vara sin egen driftcentral (åtminstone till första branden, vattenskadan eller inbrottet) och dels har man nog inte insett hur mycket enklare och billigare det idag är att hyra en dedikerad server jämfört med för några år sedan. Detta i sin tur gör nog att det är svårare för något svenskt företag att lansera en "svens SoftLayer", vilket leder till en självuppfyllande profetsia.
Jag tro att den som kan starta en svensk motsvarighet till SoftLayer idag och har nog med kapital för att hålla ut ett tag kan göra en lysande affär, då jag tror att många svenska små och medelstora företag gärna skulle lägga ut sin serverpark om det fanns någon svensk leverantör som kunde erbjuda bra paketerade tjänster för dedikerade servrar till vettiga priser.
/pJ