Citat:
Originally posted by Xamda@Nov 10 2007, 12:47
SoftLayers erbjudanden är i mångt och mycket billiga, men jag tror att det vi ser är en effekt av dollarraset - om dollarn återhämtar sig till 8-9 kronor, där den låg för inte så länge sedan (eller till och med nästan 12 kronor), ja då skulle dessa priser framstå som allt annat än låga.
|
Du har absolut en poäng i att dollarraset just nu gör de amerikanska priserna ännu billigare, men för oss som företag så kvittar det eg. i det stora hela om en server kostar 1000 kr/mån eller 2000 kr/mån. Främsta skälet till att vi kör på SoftLayer just nu är faktiskt inte priset utan att vi helt enkelt inte känner att det finns någon svensk leverantör som vi känner samma förtroende för gällande kompetens, kvalité, verksamhet osv. om man inte kliver upp väsentligt i pris och börjar snacka mer outsourcingaffärer. Jag betvivlar inte att den tekniska kompetensen finns hos flera (men långt ifrån alla) liknande företag i Sverige, men jag har mer funderingar när det gäller allt runt omkring, t.ex. om den drivande nyckelperson och tekniska stjärnan blir långtidssjuk eller liknande. Hänger man här på WN lite då och då tycker jag man ständigt ser diskussioner om svenska leverantörer som ligger nere, inte svara på epost, har gått konkurs osv. vilket inte inger något vidare förtroende. Verkar vara lite mer, "så länge det går bra så går det bra när det inte gör det så går det åt h***e".
/pJ