Visa ett inlägg
Oläst 2007-11-08, 19:59 #84
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Citat:
Min uppfattning är också att de flesta svenska webbhotell är småföretag som drivs av glada entusiaster.
Mindre företag med hög teknisk kompetens är nog närmare sanningen
Svenska Webbhotell har väldigt duktiga tekniker, men dom ligger lite efter när det gäller att föra fram en image eller varumärke till skillnad från den stora ön på andra sidan pölen (Nordamerika och Atlanten på ren svenska) där varje finnig tonåring och pigg pensionär har återförsäljar konton och mer attraktiva hemsidor än våra största aktörer...

Eftersom den gamla frasen "innehållet är viktigare än presentationen" tycks vara industrins mantra så ger det ett lite tafatt intryck, men som vi gamla rävar brukar säga: "Under dom fulaste och mest förvirrade webbplatserna hittar man dom skarpaste hjärnorna", så ser det ut som något som katten dragit in och är lite så där halvsvårt att navigera runt på, då är det en tekniker eller vass programmerare som ligger bakom...eller någon som är psykotisk och färgblind, men det är sällan numera...

Citat:
Så varför skall webbhotellen förväntas idka välgörenhet, nu anser jag väl att majoriteten av de etablerade webbhotellen tillhandahåller mycket bra support, bra it-miljöer, användarvänliga kontrollpaneler m.m. samt att flertalet kunder är nöjda med sina hotell som man ligger på.
Jag förstår hur du menar och håller med om att kunderna har på tok för höga förväntningar i relation till dom prissättningar som finns, men det kommer sig av att webbhotellen själva sätter sig i den situationen genom att ständigt jaga superlåga priser vilket leder till överfulla webbservrar, belastningsproblem, hård och mjukvaru konfigureringar över flera enheter som slutar komunicera eller har kompabilitets problem med mera. Löften om uptid på 99.99999% och support 24/7/365+ ökar även det förväntningarna eftersom det står på hemsidan uttryckligen (Fundera på hur världen hade sett ut om till exempel bilar eller Windows till exempel skulle ha den typen av annonsering...jag tror folk skulle klaga betydligt mycket mer än idag) vilket har lett till att det nästan är standard att förmedla till kunderna precis hur mycket nertid man har haft eller hur snabb support man har.

Att man sen säljer in sina tjänster som "top of the line", supersäkert, bäst i test, tip-top, sveriges bästa, världsbäst, total säkert och så vidare så ger det en signal till kunderna att man får det absolut bästa, att det är så säkert att inte ens en bacill sliper igenom och inte ens guds vrede kan få maskinerna att krackelera för det finns så mycket backup och redundans. Skulle sedan någonting hända (det gör det alltid förr eller senare) då sitter kunden och kikar på alla löften och förväntar sig självfallet att kunna skicka ett mail eller lyfta på luren och få svar av en änglalik varelse vars enda uppgift är att behaga och lösa dina problem, som självfallet måst bero på din internet uppkoppling för ditt webbhotell garanterar ju 99.9999% upptid och alla vet ju hur internet leverantörerna är...Istället är det teknikern/support inhopparen/ekonomen/fixaren Johan som står med skruvmejseln i ena handen för att få ut den skadade hårddisken, mobilen i andra för att beställa hem delar med express leverans och sedan försöker få till högtalar funktion på support telefonen med ena foten medans den andra försöker klura ut hur han i min vänstra fot skulle ha burit sig åt för att skriva svar på mail när man har strumpa på sig...

Slutresultatet blir en orimlig förväntan på webbhotellet och i dom olyckliga situationer när någonting händer (det gör det alltid för eller senare) så blir en del arga och bittra medans den stora massan rycker på axlarna och rider ut stormen genom att fokusera på annat samt att det blir ett jobbigt arbetsklimat för dom som jobbar med support eftersom förväntningarna är så höga från kunden.
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat