Citat:
Kan inte säga att jag håller med för fem öre i ovanstående kritik, själva vitsen med webbhotellen är att man köper ett visst utrymme för att därefter kunna arbeta med sin hemsida samt mail.
|
Lite väl förenklat eftersom det låter mer som att du köper en lagringsplats snarare än en tjänst. Ett webbhotell är i mitt tycke betydligt mer än så, även dom väldigt små. Jag tror det skulle bli lite glest på en server som enbart erbjuder som du säger ett visst utrymme och en mailfunktion eftersom saker som stöd för olika skriptspråk, databashantering, säkerhetslösningar och kontrollpaneler för att kunna hantera allt från FTP till att koppla olika domäner eller se statistik är ganska populära
Citat:
Webbhotellets funktion är primärt att se till att hårdvaran fungerar och egentligen så skall det inte behövas någon supportfunktion annat än vid eventuella driftavbrott, därav namnet (webb)hotell.
|
Kanske om du säljer webbservrar kan den beskrivningen passa in, men knappast på ett webbhotell med så kallad shared hosting. Hårdvaran i all ära men utan kontrollpaneler för hantering av kontot och ett vettigt betalsystem så tror jag att dom enda kunderna du får är SSH freaks och server tekniker som fortfarande tycker att DOS är det bästa som någonsin har hänt. Ett webbhotell är ansvarig för att hålla servrarna i topptrim och se till att kunderna är nöjda och om du tror att du kan säga till en kund som inte får sin mail att fungera att du enbart är skyldig att ge support gällande hårdvara, tja då vet jag någon som snart får en del arga poster på olika väl utvalda forum.
Förutom saker som säkerhets uppdateringar, mjukvaru uppdateringar, patchar som ska installeras och loggar som ska sökas igenom efter att någon kund lagt upp ett dåligt valt skript som lett till massiv spam penetrering eller bara en bug i senaste Cpanel som ska felsökas och åtgärdas så är det småsaker som att hjälpa till med flytt av domäner, peka om DNS'er och kanske till och med svara på dom vanliga frågorna som var hittar jag GD2, finns den eller den modulen installerad eller hur lägger jag upp cron's.
Så...om du säljer enbart hårdvara, så kanske den synen skulle fungera, men annars är det betydligt mycket mer som ett seriöst webbhotell ska kunna ge support om och ännu mer som dom skulle kunna ge support om.
Citat:
Dock så väljer många webbhotell att ha en support funktion för att hjälpa till samt att webbhotellen alltid brukar ha manualer för exempelvis konfigurering av e-post, databashantering, viss scripthjälp.
|
Nu är det så att webbhotell erbjuder inte support för att vara snälla utan för att dom vet att kunderna inte kommer att stanna hos ett webbhotell utan support. Faktum är att webbhotellets kvalitet på support rankas högre än driftsäkerhet eller upptid av den stora massan hemsideägare så ju bättre support ett webbhotell har, desto större chans har dom att få fler kunder. Nu finns det visserligen det där med prislappen som styr lite också så ju billigare webbhotell desto mindre viktigt blir support, fast den är fortfarande mycket viktig.